Fem heta framtidstrender

Det är som den nye ekonomins främste visionär, och förespråkare av det alltmer digitaliserade samhället, Nicholas Negroponte gjort sig känd. Och det är de abstrakta visionerna, snarare än de konkreta tidsplanerna, han anses bäst på, även om kritikerna menar att han inte förnyat sig särskilt mycket de senaste åren. Nedanstående trender tror han dock kommer att få kraftigt genomslag i samhället inom fem år.

-Maskiner blir de viktigaste internetanvändarna. ”Folk frågar mig ofta hur internet ser ut om fem år och jag svarar ’det är i alla fall inte ni som använder det’. Istället kommer maskiner av alla de slag att själva använda nätet för att hämta information, för att i sin tur kunna ge konsumenten vad den vill ha. Om bara några år kommer det att finnas fler Barbie-dockor på nätet än människor, de digitaliserade dockorna hämtar på egen hand information om vad som är de hetaste trenderna och anpassar sig till dem.”

-Svälj en dator. ”Ni vet hur det är när man är sjuk; man går till doktorn, beskriver hur man mår med mått som ’jätteont’ och ’svår värk’ som egentligen inte säger något – och med utgångspunkt från det ställer läkaren lika vaga diagnoser. Tänk om man istället kunde svälja en minidator, samma storlek som ett vitaminpiller, varje morgon som blev en ’black box’ liknande de som finns i flygplanen – som registrerar allt kroppen gör och får i sig under dagen. Den dagen man då blir sjuk vet läkaren exakt vad som har hänt och kan ge en effektivare behandling. Tänk hur det skulle kunna revolutionera bioteknikindustrin!”

-Konsumenten är kung. ”Konsumenten har aldrig förr i historien haft så mycket makt som idag och mer blir det. Alla försäljningskanaler kommer att förändras grundligt; butiker kommer till exempel bara att bli enorma marknadsföringsmontrar, så kallade ’showroom’. Och den som ska köpa en bil i framtiden kommer att ha hur många kanaler som helst att välja på, beroende på vad han prioriterar. Köper han direkt från tillverkaren får han den bästa produkten. Köper han från en återförsäljare kanske han kan förhandla fram det bästa servicepaketet runt bilen. Men i framtiden kan han lika gärna köpa den från sitt försäkringsbolag där han får den 2 000 dollar billigare för att han samtidigt förbinder sig att lägga sina försäkringar de närmaste fem åren där.”

-Glöm B2B och B2C – nu är det C2C som gäller. ”C2C står för consumer-to-consumer och nyckelordet i begreppet är tillit. I dagsläget tar man ofta beslut på två olika grunder; antingen letar man information hos en expert eller så skaffar man sig egna referenser och råd i den gena vänkretsen. Genom nätet kan dessa ’vänkretsar’ utvidgas, ens egna vänner refererar till sina vänner och tillsammans bygger man hela värdekedjor som fungerar som kunskapsbaser. Dessa kommer med tiden att vinna kraft eftersom de är ’opartiska’, man behöver inte vara misstänksam mot informationen eftersom man har tillit till avsändaren.”

-Vem behöver inte intelligenta kläder? ”I framtiden kommer kläder och datorer att integreras i mycket större utsträckning, genom att man helt enkelt väver in sensorer och mikrochips i tyg. En jacka som är lika mycket en synthesizer som ytterplagg, och som spelar musik när man kommer åt vissa detaljer har alla möjligheter att bli en storsäljare bland ungdomar. Och möjligheten att bygga in delar av mobilen i skon skulle kunna göra att man laddar telefonen samtidigt som man går. Tänk vilken syn på världens alla flygplatser; affärsmän som joggar omkring och pratar – det kommer att göra underverk för deras kondition och midjemått.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.