Fastighetsbolaget: ”Mycket tuffare tider – är svårt att sälja en lägenhet på ritning”

Atrium Ljungberg påverkas av konjunkturen och nu är konsumenterna mer påverkade av att de stigande räntorna "tickar in rejält", säger börs-VD:n Annica Ånäs till Afv. Hon berättar också om arbetet med att sälja nyproducerade bostäder.
Annica Ånäs, VD på Atrium Ljungberg
Annica Ånäs, VD på Atrium Ljungberg Foto: Stina Stjernkvist / TT

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, med huvudfokus på kontor och handel, ökar sitt förvaltningsresultat i det tredje kvartalet till 366 Mkr. Motsvarande siffra i fjol var 291 Mkr. Hyresintäkterna uppgick till 700 Mkr. Även driftöverskottet ökade.

“Vi har jobbat stenhårt och alla delar i vår affär levererar – ökade hyresintäkter, minskade kostnader och stabilt finansnetto vilket gör att vi får en tillväxt om hela 26% i kvartalet. Det är väldigt glädjande i dessa tider“, säger VD Annica Ånäs till Afv.

I VD-ordet påtalar hon samtidigt att finansmarknaden är nervös. För Atrium Ljungbergs del märks det av på transaktionsmarknaden.

“Det är betydligt färre fastigheter som säljs. Men de transaktioner som har gjort har varit på bra nivåer”, säger hon och berättar att bolaget skrivit upp sitt avkastningskrav fem kvartal i rad för att spegla ränteuppgången.

Atrium Ljungberg, Mkr Q3-2023 Q3-2022 Förändring
Hyresintäkter 700 661 5,9%
Förvaltningsresultat 366 291 25,8%
Värdeförändringar fastigheter, realiserat 6 -3
Värdeförändringar fastigheter, orealiserat -454 87
Värdeförändringar derivat, orealiserat 107 91 17,6%
Resultat före skatt 29 522 -94,4%
Nettoresultat 36 432 -91,7%
Resultat per aktie, kronor 0,29 3,42 -91,5%
Substansvärde per aktie, kronor 263,06 280,08 -6,1%

“Så totalt sett har vi skrivit ner våra fastigheter med 10% kopplat till ett högre avkastningskrav. Men så har vi ju den här goda tillväxten i driftnettot som gör att vi har en positiv effekt också. Totalt sett då ligger vi på minus 5% på alla fem kvartalen”, säger Ånäs.

I det senaste kvartalet skrev börsbolaget ner värdet på fastigheterna med 0,8%.

Ånäs: “En utmaning”

I rapporten framgår det även att andrahandsuthyrningen på kontorsmarknaden, som utgör 63% av bolagets totala fastighetsvärde, har ökat. Det rör främst hyresgäster med många kvadratmeter, som inte nyttjar hela ytan.

“Det är klart att om man har hyresgäster som tar in en andrahandshyresgäst, betyder det att vi har missat en kund som hade kunnat hyra på en annan plats. Det blir en utmaning”, säger hon.

Den vikande konjunkturen har drabbat detaljhandeln, som utgör 21% av Atrium Ljungbergs totala fastighetsvärde. Ånäs betonar dock att deras handelsplatser har ett diversifierat utbud och att bolaget därför inte påverkas nämnbart av det rådande läget.

“Mat, apotek och systembolag är 39% av handelsplatsens omsättning. 14% är kläder och skor. Tittar man på både besöksantal och omsättning ligger den bättre idag än innan pandemin. Samtidigt tappar e-handeln väldigt mycket just nu, vilket gynnar oss.”

Svårt att sälja bostäder

Bostäder utger en liten del av verksamheten, endast 3% och två projekt: ett i Sickla och ett i Uppsala. Under sommaren har nio lägenheter i bolagets nyproduktioner sålts, vilket är lägre än man hade hoppats.

“Nu är det mycket tuffare tider och det är svårt att sälja en lägenhet på ritning när man inte kan köpa och sälja sin bostad på samma marknad. I Sickla är det inte inflyttning förrän 2024. Jag tror försäljningstakten kan öka när vi kommer närmre datumet”, säger Annica Ånäs.

Har det varit svårt att hitta en bra prisnivå? 

“Prisnivån håller vi fast vid än så länge. Vi har sett att konkurrenterna i vissa lägen sänker priserna. Beroende på vår försäljning kommer vi också få utvärdera om det finns ett behov av vissa prissänkningar, men det kommer bero på hur marknaden utvecklar sig.”

Men ni kommer ha utrymme för att matcha konkurrenterna i sådana fall?

“Man står ju i så fall i vägvalet att antingen anpassa sig och kan då ha samma försäljningstakt som konkurrenterna eller att man är tuffare och då har kvar fler lägenheter vid färdigställt projekt. Den avvägningen kommer vi behöva göra beroende på hur förutsättningarna kommer att se ut här under året”, säger Ånäs.

En stad i trä

I Sickla, i Nacka kommun, utvecklar Atrium Ljungberg världens hittills största stad i trä som går under namnet “Stockholm Wood City”, vilket Afv tidigare rapporterat om. Omfattningen är 250 000 kvadratmeter med 7 000 kontorsplatser och 2 000 bostäder.

Fotograf: Atrium Ljungberg / White Arkitekter
Visionsbild Stockholm Wood City. Fotograf: Atrium Ljungberg / White Arkitekter

“Det är en enormt stor stadsutveckling som ska genomföras under 10-15 år. Vi startar under hösten, vi ska bygga ut Campus Sickla som är själva skolan och sedan räknar vi med att det större projektet kommer starta 2025. Vi planerar för fullt.”

Generellt för bolaget, vad ser du för utmaningar framåt? 

“Det är klart att konjunkturen påverkar oss och det är nu som konsumenterna blir mer påverkade när räntorna tickar in rejält. Jag tycker man ser att alla företag tänker på sina kostnader på ett annat sätt och det har vi ju också gjort.”

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET