Farmen MTGs efterföljare till Baren

Ikväll drar en ny omgång av TV3:s dokusåpa ”Baren” igång igen. För produktionsbolaget Strix, ägt av Stenbeckska mediekoncernen MTG, har programmet inneburit att man nu står på gränsen till ett internationellt genombrott. Nu siktar VD Anna Bråkenhielm både på att ta upp kampen med europajättar som Pearson och Endemol och med nya marknader i USA. Och införsäljning pågår som bäst av "Barens" efterföljare- ”Farmen”.

För fem år var Strix ett i raden av många förlusttyngda produktionsbolag inom medieföretaget MTG och minst sagt ett icke prioriterat område i koncernen. Idag är det en del av kärnverksamheten och utpekas av många som nästa guldägg efter Metro. Det faktum att Strix, som egentligen sorterar under affärsområdet Modern Studios, kommer att särredovisas i samband med nästa delårsrapport har dessutom satt fart på ryktet om att det planeras för en framtida särnotering av bolaget.

Under år 2000 steg omsättningen i bolaget från 135 Mkr till 260 Mkr vilket nästan motsvarar en fördubbling. Huruvida lönsamheten följt omsättningsökningen är än så länge inte officiellt, men Anna Bråkenhielm, som 1996 kallades in som VD för att sätta fart på verksamheten knackar i bordet – tar i trä – och säger att årets överträffat alla förväntningar.

”Vi har ett jättebra år bakom oss, men man ska vara medveten om att det här är en modenyckernas marknad. Det är lika viktigt för oss att ligga rätt trendmässigt som det är för H&M att lyckas pricka in rätt vårmode. Kreativa, nyskapande idéer, skickliga producenter och att vi klarar av att leverera tittare till kanalerna – det är vår överlevnad.”

Försäljning av programformatet till dokusåpan ”Baren” har stått för en stor del av årets omsättningsökning. Hittills har konceptet exporterats till Tyskland, Italien, Portugal, Argentina, Grekland, Mexico och flera länder i Latinamerika.

”Det finns ett tak för hur stort Baren kan bli och vi är ganska nära det nu. Fler länder än man tror är lite rädda för den alkoholpolitik och kultur som kringger konceptet. England, Irland, Belgien, Holland, Danmark, och Tyskland har en sådan bar- och ölkultur så att det är möjligt att köra programmet men Frankrike är ett exempel på där de är lite tveksamma – fast nu har de köpt in en option i alla fall.”

Att köpa en option är att köpa ett slags betänketid för att sedan köpa licensen att producera programmet. En sådan kostar cirka 100 000 kronor, medan en regelrätt formatförsäljning av 100 avsnitt av ”Baren” drar in cirka 40 Mkr till Strix.

”Det som står för de stora pengarna är fortfarande produktionerna, som med Expedition Robinson där vi tagit ansvar för den totala produktionen. I gengäld är det dock inte särskilt hög lönsamhet i sådana delar av verksamheten, man ska vara glad om man kommer upp i 5-6 procents marginal. Försäljning av egna format är däremot att betrakta som rena pengar, det fungerar ungefär som royalties, därför är det som hänt med ’Baren’ stort i vår historia.”

Det faktum att Baren-marknaden börjar bli mättad sätter dock inga hinder för vidare tillväxtambitioner. I dagsläget domineras den europeiska TV-marknaden av mediejättar som Endemol och Pearson, men initierade bedömare är överens om att Strix ligger nära ett genombrott även på utländska marknader.

”Vi vet att de stora aktörerna är ganska oroade av vår existens, inte minst märker vi det genom att de hela tiden försöker blockera oss på olika marknader och för att de hur många gånger som helst lagt bud på världsrättigheterna på våra olika program. Men vi har bestämt oss för att inte sälja till våra konkurrenter utan jobba på att komma in på kanalerna på egna meriter. Vi vill inte bli underleverantörer utan konkurrenter – vi tänker köra det här racet på egen hand. Vi märker i branschsammanhang att intresset för oss är stort, och vad gäller fristående produktionsbolag – d v s inte knutna till jättar som Pearson eller Endemol – känns det som om vi ligger väldigt bra till.”

Den stora utmaningen är dock USA, och trots att Anna Bråkenhielm beskriver det som en både svår och komplex marknad siktar Strix på att ta sig in på de amerikanska TV-kanalerna under de närmaste åren. ”Vi tänker satsa hårt på både England och USA och har anställt en ny försäljningschef som i huvudsak kommer att arbeta mot de marknaderna. Det problem alla europeiska bolag har i USA är att formatmarknaden inte alls är lika mogen där. Program som Vem vill bli miljonär, och Big Brother, som är europeiska format, har öppnat dörrarna lite grann men många amerikaner tror fortfarande att ”Survivor” – som är den engelskspråkiga varianten av Robinson – är amerikansk. I England är de väldigt stolta över sin TV och tycker egentligen inte att de behöver något utifrån, men där har Big Brother nu blivit succé vilket kan ge lite draghjälp.” Med nyrekryteringen Dorte Wiederman som ny internationell försäljningschef är byggandet ett mini-matriarkat inom det annars så beryktat machoorienterade MTG fullbordat. Bolaget styrs, förutom Anna Bråkenhielm själv, Hanne Danielsen som ansvarar för Strix i Danmark och Norge, bolagsjuristen Lena Melinder och Estelle von Schinkel som har hand om format- och licensförsäljningen.

”Det är ingen medveten tanke utan har bara blivit så. Snacket om att MTG är så manschauvinistiskt är så överdrivet, däremot är koncernen som helhet resultatfokuserad och vi anställer naturligtvis de som kan bidra med den bästa kompetensen för att nå resultat. Även för min egen del, som VD, är det väldigt informellt – jag går upp på MTG:s styrelsemöten en gång i kvartalet och håller en dragning, svarar på frågor och gnäller och klagar lite på sånt som inte funkar. Och både Pelle Törnberg och Robban Aschberg, som sitter i styrelsen för Strix, har själva ett förflutet i bolaget och följer verksamheten med stort intresse.”

Samtidigt som Baren blir verklighet i allt fler länder filas det på nya format som ska säkra bolagets framgångar. I samband med branschmässan Natpe i Las Vegas nyligen presenterades konceptet ”Farmen” som är en vidareutveckling av dokusåpa-formatet. ”Det är raka motsatsen till ”Baren” – ett koncept som är mer riktat mot familjeunderhållning, lite snällare, lite mer tävlingsmoment. Tanken är att fjorton personer ska bo ihop på en bondgård utan moderniteter som vatten och el och sedan utsätts för olika former av psykiska och fysiska påfrestningar. De får inte ha några tillbehör eller redskap som tillverkats före år 1900, utan ska klara sin överlevnad genom att bruka jorden och ta hand om djuren. Vi ligger som bäst i förhandlingar med svensk TV och funkar det här i Sverige hoppas vi att det ska kunna generera samma framgångar som ”Baren” gjort internationellt.”

Precis som runt ”Baren” är det interaktiva paketet runt ”Farmen” väl utvecklat, vilket enligt Anna Bråkenhielm blir alltmer av en förutsättning för TV-branschen som helhet. ”Förhoppningsvis är det vidareutvecklingar inom just det området som gör att man kan hålla sig i framkant även efter att dokusåpatrenden tar slut. Vi jobbar även med en ny form av skönhetstävlingar och ett nytt äventyrsformat som heter ”360 grader” och gemensamt för båda de två är hur just utnyttjandet av ny teknik i anslutning till dem. I dagsläget tror jag att det är det en lika viktig del av konceptet som själva TV-programmet.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.