Facebook lanserar ny funktion – användare ska kunna ta del av annonsintäkter
Det ses som ett sätt för företaget att visa att man tar upphovsrättsintrång på allvar, skriver The Verge.
Skaparna av inläggen kommer ha tillgång till ett bibliotek med musik som licensieras av Meta, och de kommer därmed kunna tjäna pengar på videor som innehåller musik och annonser.
Personerna bakom inläggen kommer därefter erhålla 20 procent av vinsten, medan Meta och upphovsinnehavaren delar på resten. Videorna måste vara minst en minut långa och de gäller inte för funktionen Reels.
Beslutet kommer i kölvattnet av flera kontroverser för Meta kopplat till musikindustrin. Bland annat stämdes bolaget av svenska musikföretaget Epidemic Sound förra veckan, då de hävdar att ungefär 1 000 av dess verk lagts upp på Facebook och Instagram utan licens.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.