Fabriksanställda i Skellefteå: ”Många hoppas på Scania”

Anställda på Northvolt vittnar om en produktionstakt som gradvis ökat under de senaste månaderna. Men konkursbeskedet kom ändå inte en som chock. "Man kände att man levde på lånad tid", säger Dag, som arbetar ute i produktionen vid Northvolts fabrik i Skellefteå.
Fabriksanställda i Skellefteå: ”Många hoppas på Scania” - konkurs-northvolt-harper
Harper Hay jobbar på Northvolts fabrik i Skellefteå. Foto: Angelika Doverstål/Afv och TT

Northvolts konkurs innebär att de cirka 3 000 anställda på batterifabriken i Skellefteå riskerarar att förlora jobbet.

Bakom konkursen ligger bland annat en produktionstakt som aldrig motsvarade förväntningarna. Enligt flera anställda har dock produktionen ökat under den senaste tiden.

“Vi har blivit bättre och produktionen har fått ett uppsving på sistone”, säger Harper Hay, som arbetar med maskinunderhåll på fabriken.

Dag, som inte vill ha med sitt efternamn, arbetar i sista ledet i produktionen. Han håller med om att det skett en positiv förändring.

“På den avdelningen jag arbetar på har vi haft konstant produktion och bra siffror. Kanske inte guldsiffror, men betydligt bättre än vi hade i höstas”, säger han.

“Kanske inte guldsiffror, men betydligt bättre än vi hade i höstas”, säger Dag om produktionen. Foto: Angelika Doverstål/Afv

“Levde på lånad tid”

Konkursbeskedet på onsdagen blev ändå ingen större överraskning.

“Man kände att man levde på lånad tid, men man hade ändå hopp eftersom det gått bättre nu”, säger Dag.

“Några av oss förstod nog vad som skulle hända, men företaget gjorde en del som ändå fick det att verka som om vi var på väg i motsatt riktning”, säger Harper Hay.

“Inte fått så mycket information”

När Afv besöker fabriksområdet under onsdagen hänger oron i luften. Flera anställda vittnar om att informationen till dem varit knapphändig. Och många som passerar genom grindarna pratar upprört i telefon med anhöriga.

“Man har inte fått så mycket information om vad som hänt”, säger Dag.

En anställd som vill vara anonym har dock viss förståelse för bristerna i informationsflödet.

“Det är ett stort företag. Jag förstår att de måste vara försiktiga med informationen så det inte kommer ut för snabbt. Det är klart att man inte vill veta via media i första hand, men samtidigt måste man ha förståelse för att de inte kan ge ut all information”, säger den anställda.

“Det är klart att man inte vill veta via media i första hand”, säger en anställd som vill vara anonym. Foto: Angelika Doverstål/Afv

Många anställda hoppas på att en ny aktör ska kliva in och ta över batterifabriken.

“Eftersom det går bättre nu kanske man hittar någon som vill komma och ta över”, säger Dag.

“Det är många som hoppas att Scania ska komma in och ta över. De äger redan en stor andel (främst genom Volkswagen, reds. anm.)”, säger Harper Hay.

Scania har Northvolts Västerfabrik i pant, men har än så länge inte visat något intresse för Skellefteåfabriken.

“Det är också för tidigt att tänka på. I det här läget har Northvolt för några timmar sedan ansökt om konkurs. Nu drivs allting av konkursförvaltaren. Vi kommer garanterat att ha kontakt med honom. Sen får vi se hur allting tar form”, svarade presschefen Erik Bratthall på onsdagen på frågan vad de hoppas ska komma ut av konkursen.

Läs allt om Northvolts konkurs:

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.