Experten: USA-process kan rädda Northvolt

Northvolt kan fylla på kassan i USA. Ett Chapter 11-förfarande skulle ge Northvolt tillgång till snabb finansiering.
”Amerikanska banker är där på 24 timmar”, säger en av Sveriges mest erfarna rekonstruktörer Guy Lofalk.
Experten: USA-process kan rädda Northvolt - GUY LOFALK
Guy Lofalk, advokat och utsedd till rekonstruktion av Saab. Foto: Karin Grip / SvD

Trots flera månaders kamp har Northvolt inte lyckats ena ägare och långivare. Precis som Afv tidigare skrivit har det inte funnits något riktigt förslag på bordet att ta ställning till.

Aktieägarmötet i veckan gav inte heller något konkret, utan ägarna ska enligt vad Afv erfar vänta på besked från styrelsen. Den måste välja väg.

Och nu rinner tiden strax ut. Enligt uppgifter till Afv kan det bli “någon form av konkurs”.

Lättare i USA

I Sverige har bedömare resonerat det utsiktslöst med en rekonstruktionsansökan eftersom det kräver att boalget ska bedömas av tingsrätten att vara livsdugligt. Northvolt har hittills aldrig varit lönsamt, skuldberget bara växer och kassan är tom.

Det som i så fall ligger närmast till hands är ett Chapter 11-förfarande i USA. Där tröskeln är lägre och skulle ge bolaget konkursskydd medan bolaget förhandlar om skulderna.

“I USA finns en bättre kompetens att bedöma sådan här saker. De har särskilda ‘bankruptcy courts’. Domarna där arbetar med sådana här frågor hela dagarna och har mycket hög kompetens i ekonomiska frågor. I svenska domstolar sitter man med narkotika- och familjemål, och så mitt i allt ska man hantera rekonstruktioner”, säger Guy Lofalk, rekonstruktör för en av Sveriges genom tiderna största rekonstruktioner, nämligen biltillverkaren Saab.

Advokat Guy Lofalk, rekonstruktör, anländer till ett borgenärssammanträde i Kommunhuset i Vänersborg tillsammans med Jan Åke Jonsson, VD för Saab Automobile.
FOTO: Björn Larsson Rosvall / SCANPIX /

Ett Chapter 11-förfarandet öppnar också för nya pengar in snabbt. Så kallad DIP-finansiering (Debtor-in-possession) som är ett lån, där finansiärerna oftast får en bättre säkerhet än de redan befintliga långivarna. Räntan är hög och är en lönsam affär för bankerna.

“När amerikanska banker får reda på att det finns möjlighet till DIP-finansiering är de där på 24 timmar”, säger Guy Lofalk.

Däremot är det betydligt dyrare att gå in i en rekonstruktion i USA än i Sverige. Sökanden får ofta betala även borgenärernas advokatkostnader.

Men det finns en annan fördel också. Något som sannolikt tilltalar Northvolts näst största ägare Goldman Sachs.

“Det är klart att de föredrar amerikansk lag. Ett beslut i amerikansk domstol brukar också få andra domstolar i andra länder att följa efter”, säger Guy Lofalk och tillägger:

“Ett beslut från en svensk domstol har inte samma tyngd av uppenbara skäl.”

Kan få nya ägare

Vid ett Chapter 11-förfarande skyddas bolaget och kan normalt fortsätta den operativa driften. Dessutom öppnar det för större möjlighet att göra förändringar i ägarledet. När flygbolaget SAS klev ur Chapter 11-processen hade både svenska staten och Wallenbergsfären försvunnit från ägarlistan och nya storägare utkristalliserat sig. Häromdagen bekräftade Northvolts största ägare Volkswagen att deras representant lämnar styrelsen och danska pensionsbolaget ATP har tidigare under hösten flaggat för mångmiljard-nedskrivningar. Enligt Bloomberg kopplat till krisen i batteribolaget.

Volkswagen har också flaggat för att de inte är intresserade av att stoppa in mer pengar.

“Det säger alla alltid. För det är utgångspunkten i förhandlingarna”, säger Guy Lofalk.

Vem som i slutändan kommer stoppa in pengar vet man inte. Även befintliga ägare som har kapital kan skjuta till pengar och få mer av bolaget.

“De stora investeringarna är sannolikt redan gjorda. Det är det som är ‘the beauty’ i en sån här rekonstruktion. Med väldigt lite pengar kan du köpa väldigt mycket, för cash och cash flow är värt så mycket i de här situationerna”, säger Guy Lofalk.

Volkswagen behöver inte vara uträknad

Att Volkswagen redan har lyft ut sin person ur styrelsen behöver inte betyda så mycket, menar Guy Lofalk. Men påpekar samtidigt att en ung Wallenberg i styrelsen under SEB-krisen på 90-talet hade ett viktigt symbolvärde.

“För man skulle inte sätta in sin ‘upcoming man’ i styrelsen i en bank som ska gå i konkurs, utan det var ett tecken på att den här krisen kommer vi rida ut”, säger Guy Lofalk men tillägger också:

“Däremot var SEB och Wallenberg mer av en nationell affär. Här är det inte samma lojaliteter och ägandet är så splittrat.”

Att batteritillverkningen i Sverige har en politisk laddning för hela Europa, där rädslan för kinesisk dominans är stor, tror han inte är ett argument som amerikansk domstol kommer ta hänsyn till.

Läs också:

Volkswagen storsatsar – på Northvolts konkurrent

Volvo Cars ska köpa ut Northvolt från Novo Energy

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.