Afv kartlägger: De är bäst i Sverige på Private Banking

Private banking fortsätter att växa, med gamla och nya aktörer som slåss om tillväxt och höga marginaler. Enligt en grupp hemliga testkunder som Afv skickat ut, sörjer snart-norska Carnegie för mest nöjdhet, medan traditionsbanken SEB gör sämst intryck.
Afv kartlägger: De är bäst i Sverige på Private Banking - Private banking
Foto: Adobe Stock

“Jag fick en känsla av exklusivitet redan vid mottagandet. De hade verkligen ansträngt sig för att göra allt smidigt.”

“Miljön på kontoret var väldigt lyxig och lugn, vilket gav ett starkt intryck av professionalism.”

Så säger två av de mystery shoppers, som på hemligt uppdrag av Affärsvärlden och marknadsinstitutet Sic Insight, besökt Carnegie Private Bank under täckmantel av att vilja bli kunder.

Kommentarerna framkommer i en undersökning av den svenska private banking-marknaden (PB), där nio banker som vänder sig till förmögna svenskar fått besök av åtta presumtiva kunder vardera. Personerna uppgav att de är intresserade av bankens tjänster och deltog i respektive rekryteringsprocess, som de sedan utvärderade i detalj.

Vinnare: Fredrik Leetmaa, global chef för Carnegie Private Banking

“Känns som en klubb”

Mest uppskattad bank blev alltså Carnegie, som samlade högst snittpoäng genom att vinna tre av fem kategorier.

“Hos dem känner våra mystery shoppers 81% av maximal nöjdhet över alla områden mätt. De beskriver en premiumupplevelse – att Carnegie känns som en klubb med vissa insynsbarriärer”, säger Mats Olsson, VD för Sic Insight.

Ett par månader till kan Sverige ta kredd för bankens goda anseende. Under första halvan av 2025 kommer dock investmentbanken, som idag huvudägs av Harald Mix investmentbolag Altor, att övergå i norska DNB:s händer. Wealth management-delen kommer därefter att heta DNB Carnegie Private Banking.

Även på andra plats i undersökningen figurerar grannlandet i väst, och kan i det fallet ta åt sig mer av äran: Norska Formue (fram till 2022 Burenstam & Partners) sörjer för 77% nöjdhet hos kunderna.

En enda procentpunkt bakom dem kom Nordea, uppstickaren bland storbankerna på PB-sidan, som jagar marknadsandelar under ledning av nya chefen Lotta Bourgoin.

 

SEB i klassisk fälla

I andra änden av startfältet var de hemliga kunderna mest kritiska till SEB, Sveriges största PB-aktör med en marknadsandel på 24%. Hittills har Wallenbergbanken också haft rykte om sig att vara den som många i det mest förmögna segmentet traditionsenligt vänt sig till för sina svenska placeringar, men positionen ser ut att vara hotad i den hårdnande konkurrensen.

Våra mystery shoppers hos SEB kände sig bara nöjda till 62% och uppgav att svaga områden var anpassning till kundens behov och kostnader.

Förlorare: William Paus, chef för SEB:s private banking

“Mottagandet var korrekt och välorganiserat, men inte särskilt personligt. Det kändes lite som att de följde en standardprocess, vilket inte riktigt gav mig känslan att vara en prioriterad kund”, noterar en av dem.

En annan pekar på “höga avgifter och småsnåla detaljer, som att ens maka eller make måste betala en extra avgift för att läggas till som kund.”

SEB fick lägst betyg av alla banker i två kategorier av fem, och var bland de tre lägsta i övriga.

“Att de bedöms som svagast i kategorin kundupplevelse är det som främst förklarar jumboplaceringen. I upplevelsen ingår bland annat bemötande, rådgivarens kompetens och fysisk miljö, och är den del som viktas tyngst i undersökningen”, säger Mats Olsson som designat och genomfört undersökningar i PB-branschen i över ett decennium.

Bank (kursivt: ingick inte i undersökningen) VD PB-verksamhet Förvaltat kapital inom PB, mdr kr Marknads-andel* Kapital-krav kund MSEK***
ABG Sundal¹ Jonas Predikaka Startar Q1 2025 3
Avanza Magnus Lilja 237 10% 2
Carnegie Fredrik Leetmaa 166** 7% 5
Danske Bank Niklas Lundqvist 118 5% 10
Formue Lars Uppsäll 47 2%
Handelsbanken Nicklas Grünhagen (PB Sverige)
Maria Hård av Segerstad (Förmögenhet och pens.)
332 14% 3
JP Morgan Oscar Forsberg N/A N/A 250
Nordea Lotta Bourgoin 260 11% 5
Nordnet Michel Yousif  71 3%
SEB William Paus 568 24% 3
Swedbank Malin Lilliecrona    Hanna Widell (Sverige) 308 13% 5
Söderberg & Partners Louise Beigler 189 8% 0,5
Ålandsbanken Christian Lindahl 47 2% 10
Totalt 2343
*Av totalt förvaltat kapital  **Banken uppger 264 mdr SEK vid halvårsskiftet 2024
***Bankernas uppgifter. Skiljer sig delvis ifrån info till kunderna (se separat trafik)
¹Kunder kan ställa sig på väntelista. Öppnar våren 2025
Källor: Sic Insight, websidor, bankernas uppgifter

Slagsmål…

Enligt de hemliga kundernas omdöme ser SEB ut att riskerar en klassisk fälla: Den där etablerade bolag vilar för länge på gamla lagrar i ett konkurrenslandskap som hårdnat på kort tid.

Och tuffare har det sannerligen blivit, allt eftersom ökad efterfrågan och den söta doften av höga marginaler spridit sig utomlands ifrån till den svenska private banking marknaden.

Bara på ett par år har Carnegie lanserat Montrose för det mindre förmögna segmentet, Burenstam & Partners har bytt till modernare Formueflagg, och amerikanska JP Morgan öppnar Stockholmskontor, med hemflyttade svensken Oscar Forsberg vid rodret. Parallellt har Söderberg & Partners, som förvisso funnits sedan 2004, expanderat kraftigt över hela landet, på vissa orter med flera kontor som fyller en lucka efter storbankernas reträtt.

Inför första kvartalet 2025 förbereder dessutom investmentbanken ABG Sundal Collier en satsning som man kallar “en av de absolut största i (bolagets) 40-åriga historik”. Den drivs av PB-veteranen Jonas Ingerdal Predikaka, tungviktare i branschen efter att tidigare lett Carnegie och Danske Bank.

Detta alltmedan nätbankerna Avanza och Nordnet på allvar vänt sig till den förmögna gruppen och lite under radarn på de plyschigare alternativen redan mutat in 10% respektive 3% av marknaden, mätt i förvaltat kapital.

…om smaskig tillväxt

Anstormningen av aktörer beror främst på att den kaka man slåss om växer både starkt och stadigt. Globalt förväntas tillväxten inom private banking landa på 10% i år, och fortsatta 8,2% per år fram till 2028, enligt The Business Research Company.

I Sverige är det förvaltade kapitalet inom segmentet 2 370 miljarder kronor, fördelat på runt 100 000 kunder med vardera över 3 miljoner kronor i obundet kapital.

“Det räcker med att ta ett par procent av det så har man ju redan en rejäl business”, säger Jonas Ingerdal Predikaka om ABG:s logik att komma in så pass sent i racet.

Tillväxten inom private banking de senaste decennierna brukar förklaras av globalisering, avreglering, demografisk utveckling och ökad konkurrens. Framåt väntas dock branschen lyftas av ökad efterfrågan på private equity från det förmögna segmentet, i takt med att de privata marknaderna blir större i förhållande till de publika.

Vinnarkommentar: Hur känns det?

“Det är jätteroligt. Att återigen bli topprankad i en sån här undersökning är ett bevis på att vi gör rätt”, säger chefen för Carnegie Private Bank, Fredrik Leetmaa.

“Jag brukar säga att vi spelar på kundens planhalva. Kunden vill känna sig förstådd och det lever vi upp till.”

Letmaa kallar Carnegie ett “finansiellt kunskapshus”, där förmögenhetsförvaltningen är spjutspetsen. Juridiken är också viktig, men några hundar går man inte ut med, som i de mest extrema varianterna av private banking.

Konkurrenslandskapet är i förändring, hur känner ni av det?

“Det gör det ännu roligare att bli topprankade. Alla vill ta marknadsandelar. Storbankerna är en stor konkurrent till oss förstås, men också de med nischade erbjudanden.”

Där ingår online-aktörerna. Som Carnegie tänker möta med Montrose. Förändringar i kölvattnet av att DNB köper Carnegie kan Leetmaa inte prata om ännu men säger att “DNB vet att de köpt ett jättestarkt varumärke.”

“Om man ska vara i topp, som vi är, så går det inte att luta sig tillbaka utan vi ska fortsätta att leverera som vi gör”, säger han.

Olika kunder – gemensamma önskningar

Kunderna inom private banking är en spretig grupp där behoven och önskemålen varierar avsevärt. Placeringar i internationella privata dealer kräver ofta stora enskilda investeringar och blir främst aktuella för dem med portföljer över hundramiljonersklassen. Kunder med 5-10 miljoner i obundet kapital däremot – den vanligaste nivån för att kvalificera sig som kund – kan söka något så enkelt som en regelbunden personlig kontakt, ett gott urval av fonder och grundläggande juridisk rådgivning.

I Mystery shopping-undersökningen mäts dock främst förväntningar som private banking-kunderna har gemensamt, oavsett portföljstorlek: önskemål om personligt bemötande, ett behovsanpassat erbjudande, god rådgivning, informativt material och bästa möjliga produktaccess för individens förmögenhetsnivå.

Dåligt material

I undersökningens nedre resultatregioner, men ovanför SEB, landar Söderberg & Partners (65% nöjdhet, jämfört med Carnegies 81%), Ålandsbanken (66%) och Handelsbanken (70%).

Mats Olsson, VD för Sicinsight, som genomfört undersökningen

Ofta är det stelhet som lägger krokben för högre betyg. En typisk observation om Handelsbanken är att man ger “ett tryggt, stabilt intryck, men något trött och storbanksaktigt.”

I Ålandsbankens fall skiner det enligt Mats Olsson igenom att man satsat på en viss kundgrupp:

“De upplevs som personliga och avslappnade, men inte särskilt lockande för alla. Vissa kunder kände att de riktar sig mest mot entreprenörer och komplexa upplägg.”

Något som samtliga banker skulle vinna på att förbättra är det material man presenterar. I den kategorin är genomsnittsbetyget för bankerna grupp allra lägst, trots att framför allt det digitala innehållet blir allt viktigare.

Danske Bank (totalt på fjärde plats) är den enda aktör som når upp till 70% nöjdhet i materialet, med Swedbank tvåa på 67%. Toppbankerna Carnegie och Formue får de lägsta siffrorna, 54% respektive 33%. Att få ordning på det ser ut som en lättdefinierad åtgärd för att stärka sin position.

Hos tre banker i undersökningen angav 0% av rådgivarna hur många andra kunder de tar hand om. Hos Nordea, som var öppnast, gav bara 38% ifrån sig den informationen. Att prislistan ofta är diffus intill sista stund gör inte saken lättare att reda ut.

Så gjordes mystery shopper-undersökningen

  • Varje bank besöktes av 8 personer utspridda över flera orter. Minst två besök gjordes per hemlig kund och bank.
  • Besöken ägde rum i Q2-Q3 2024 juni-oktober
  • Undersökarna bedömde fem områden:
    • 10% vikt: Bokning och uppföljning
    • 20% vikt: Erbjudande (bl a tjänster, kostnader, kartläggning av kundens behov)
    • 20% vikt: Struktur (bl a kundprocess, investeringsprocess, hållbarhetsarbete)
    • 40% vikt: Upplevelse (bl a fysisk och digital miljö, mottagande, rådgivarens kompetens)
    • 10% vikt: Material (online och fysiskt)
  • Olika kvalitativa skalor användes som svarsalternativ på olika frågor. 5-gradig. Exempel: “I vilken utsträckning fokuserade mötena på dina och din familjs behov av tjänster och rådgivning under mötena?” I mycket låg utsträckning; I låg utsträckning; Varken i hög eller låg utsträckning; I hög utsträckning; I mycket hög utsträcknin

LÄS ÄVEN:

Nordea-topp: Nu tar ultrarika mer risk – och är nyfikna på Nvidia, Volvo och telekom

Rikingarnas bankir: ”Värderingarna har inte tappat fotfästet”

Har det blivit Svensson med private banking?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från SciBase