Europolitan blir Vodafone
”Vi har sagt att vi ska byta varumärke på alla våra dotterbolag”, säger Melissa Stimpson på Vodafones huvudkontor. På Europolitan i Sverige är informationschefen Johan Holmgren överrumplad av beskedet från huvudägaren Vodafone.
”Det finns inga fasta planer för det där. Det kanske gäller tydligare för helägda dotterbolag”, säger Johan Holmgren.Vodafone äger 71 procent av börsnoterade svenska Europolitan.
Men Melissa Stimpsson på Vodafone är tydlig. ”Det finns mycket stora värden i vissa lokala varumärken. Svenska Europolitan är ett sådant märke. Där kommer vi långsamt att införa namnet Vodafone på tjänster och produkter så att inga värden förstörs”, säger hon. “Jag vill inte kommentera om beslutet kan påverka Europolitans börsvärde. Men det finns mycket stora värden att tillvarata med ett globalt varumärke”, fortsätter hon. ”Se på Coca-Cola vilken styrka det är för dem med samma namn i alla länder. Jag tror att globala varumärken blir ännu viktigare i dessa internettider”. Och Vodafone får medhåll i resonemanget av en av Sveriges främsta experter på värdering av varumärken, David Gajland på ÖhrlingsPriceWaterhouseCoopers. ”Det är ett positivt besked till Europolitans aktieägare. Det kan tillföra Europolitan mycket att inordnas under Vodafone. Vodafone har stora resurser och en aggressiv ledning. Så exponeringen av det namnet kommer att bli mycket stort”.
”Ett bra exempel på lyckade globala varumärken är Nokia. Nokia tog bort märkena Mobira, Technophone och Talkman för att sänka marknadskostnader och stärka namnet Nokia. Den processen var mycket lyckosam”, säger David Gajland. Idag värderas Nokias varumärke till 345 miljarder kronor av Interbrand och är därmed världens femte mest värdefulla varumärke. Coca-Cola är världens högst värderade märke, värt 650 miljarder kronor.
David Gajland säger att det finns risker med namnbyten av det här slaget. Europolitan har en stark position i Sverige som operatören med bra tjänster och hög kvalitet. Comviq är billig. Och Telia är det trygga alternativet. Vodafones positioner är litet olika på olika marknader i världen. Men på den viktiga marknaden i Storbritannien har Vodafone ungefär samma kärnvärden som Europolitan.
Fakta: Europlitan är Sveriges mest lönsamma mobilteleoperatör. De kan ta mest betalt per kund, mycket tack vare sitt starka varumärke. I svenskarnas medvetande står Europolitan står för bra tjänster och hög kvalitet. Nu ska Europolitan långsamt döpas om till Vodafone. Vodafone är en av världens största mobilteleoperatörer med 59 miljoner kunder i 25 länder i världen.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.