BMW
EU misstänker biljättar för konkurrensbrott
Det tillkännagav kommissionen i ett pressmeddelande på fredagen.
Under åren 2006-2014 samarbetade företagen för att begränsa utvecklingen av reningsteknik för utsläpp från bensin- och dieselbilar.
Samarbetet rör selektiva katalytiska reduktionssystem (“SCR”) för att minska skadliga kväveoxider (NOx) utsläpp av dieseldrivna personbilar genom injektion av urea (även kallad “Ad Blue”) i avgasströmmen.
Kommissionen anser att VW, BMW och Daimler samordnade sina Ad Blue doseringsstrategier, tankstorlek och påfyllningsintervall. Därmed begränsades avgasreningens effektivitet.
De tre företagen samarbetade också kring partikelfiltret OPF, som ska minska skadliga partikelutsläpp. Samarbetet syftade till att undvika eller försena införandet av OPF.
Kommissionen har nu skickat ett formellt brev till bolagen om sina misstankar, ett meddelande om invändningar (statement of objections).
Företagen har nu rätt att bemöta kommissionens preliminära slutsatser.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.