EU godkänner Googles förvärv av Fitbit – med villkor
För att undvika att något sådant inträffar har kommissionen godkänt affären under förutsättning att Google inte använder datan för sina annonser eller andra Fitbit-enheter från kunder i EEA (European Economic Area). Användardatan får inte heller användas för sökannonser, onlineannonser eller reklamförmedling.
Utöver annonsdelen har kommissionen också implementerat en rad villkor kring det API som Fitbit erbjuder andra aktörer samt kring wearables.
Google måste enligt kommissionen leva upp till dessa åtaganden i tio år. Enligt kommissionen är det inte uteslutet att villkoren förlängs i ytterligare tio år för annonsdelen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.