Essitys VD räknar med förvärv kommande året : ”Ser det börjar röra på sig”

Hygienbolaget Essity sitter på rekordstor kassa och ser fram emot nya tilläggsförvärv. "Det finns områden där vi är underrepresenterade", säger VD Magnus Groth till Affärsvärlden. Börsen gav rapporten ett ljummet mottagande och kursen är i skrivande stund upp 1%.
Essitys VD räknar med förvärv kommande året : ”Ser det börjar röra på sig” - WEB_INRIKES
Magnus Groth, VD Essity. Foto: Claudio Bresciani / TT

Hygien- och hälsobolaget Essity stiger 1% efter att ha redovisat ökande nettovinst och en omsättning i linje med förväntan under tredje kvartalet. Försäljningstillväxten var 1,9%, där affärsområdet Professional Hygiene minskade försäljningen organiskt mindre än väntat, med -0,8% mot förväntade -2,6%. Istället var det tillväxten inom Health & Medical som var lägre än förväntat. Tillväxten var 2,8% organiskt mot en förväntan på 4,6%.

“Det beror på enskildheter i kvartalet och lite svagare försäljning mot slutet av kvartalet”, säger VD Magnus Groth till Affärsvärlden men betonar att han inte ser det som bestående.

“Även framöver tror jag att Health & Medical kommer att växa snabbare än 2,8%. Den underliggande marknadstillväxten är jättefin, 5-6%. Och där har affärsområdet också legat historiskt många gånger.”

Det är många bolag som pratar om att man blir ganska förvånad över hur snabbt efterfrågan har försvunnit. Upplever ni något sånt?

“Vi har inte upplevt det någonstans utom i viss mån i USA. Vi har inte en jättestor verksamhet i USA så vi är kanske inte bästa exemplet där. Men där har vi sett en avmattning under september i efterfrågan, kanske framförallt på konsumentsidan. Vi har en mindre verksamhet där med Tena i detaljhandeln.”

“DET LOSSNAR PÅ FÖRVÄRVSMARKNADEN”

I kvartalet ökade det operativa kassaflödet med 7% till 6,4 mdr kr. “Rekordhögt” slår VD fast och säger att hygienbolaget är öppna för förvärv. Framförallt inom Health & Medical, affärsområdet som fokuserar på inkontinens, sårvård och kompressionsbehandling, men även vissa bolag inom affärsområdet Professional hygiene.

“Det är små och medelstora förvärv inom våra existerande kategorier. Helst skulle vi vilja förvärva inom avancerad sårvård eller inom inkontinensområdet till exempel. Men det finns områden inom professionell hygiene där vi underrepresenterarade som till exempel tvål och handsprit”, säger Magnus Groth.

Det är framförallt tilläggsförvärv som är av intresse.

“Sista ett och ett halvt året har det inte varit egentligen något speciellt ute på marknaden, men vi ser nu att det börjar röra på sig. Vi räknar med att det året kommer att finnas möjlighet att göra förvärv, sen om de blir av vet man inte. Det lossnar lite på förvärvsmarknaden just nu.”

AKTIEÅTERKÖPEN SKA BLI ÅTERKOMMANDE

På Essitys stämma i våras beslutades om ett aktieåterköpsprogram för första gången i hygienbolagets historia. Hittills har bolaget köpt ungefär 40% av totalen på 3 mdr kr. Ambitionen är att återköpen ska bli återkommande och VD Magnus Groth bedömer att bolaget framöver kommer kunna ha en stabil utdelning, investera i verksamheten organiskt och via förvärv samt fortsätta erbjuda återköpsprogram.

“Vi genererar ett väldigt starkt kassaflöde och en stark balansräkning och kan kombinera alla de här olika aspekterna av kapitalallokering.”

Skulle återköpsprogrammet kunna utökas och bli större?

“Vi började med 3 mdr kr och jag tror att vi får återkomma när vi ser hur verksamheten utvecklas fram till stämman. Den är inte så långt bort i mars och just nu så sätter sig verksamheten väldigt bra.”

Essity, Mkr Q3-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 36 274 36 642 -1,0% 37 092 -2,2%
Organisk försäljningstillväxt, procent 1,9 2,4 -20,8%
Ebita 5 130 3 497 46,7%
Ebita-marginal 14,1% 9,4%
Justerat ebita 5 097 5 007 1,8% 5 147 -1,0%
Justerad ebita-marginal 14,1% 13,7% 13,9%
Nettoresultat 3 308 3 231 2,4%
Resultat per aktie, kronor 4,73 2,20 115,0%
Justerat resultat per aktie, kronor 4,97 4,83 2,9%

Konsensusdata från Factset

Läs mer: Essity ökar vinsten: ”God prisdisciplin”

Läs mer: Swedbank möblerar om i fokusportföljen – H&M och Essity byter plats

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold