Essity
Essitys VD om ryska köparen: ”Kunde betala med hårdvaluta utanför Ryssland”

Hygienbolaget Essitys andra kvartal visar på att omsättningen steg 15,8% jämfört med samma period förra året till 43,9 miljarder kronor. Ebita-resultatet landade på 4,2 miljarder kronor, med en ebita-marginal på 9,6%, vilket är 2,6 procentenheter bättre än andra kvartalet 2022.
“Vi är väldigt nöjda med utvecklingen både i kvartalet och senaste året och är även positiva när vi ser framåt. Vi har haft tre kvartal med bra försäljningstillväxt, stigande vinst och stigande marginal. Om man bortser från att vi hade en liten energichock i tredje kvartalet förra året är det faktiskt sjunde kvartalet på raken som vi har en positiv utveckling”, säger Magnus Groth till Affärsvärlden.
Intresse för avyttring
I maj i år blev det känt att Essity vill sälja sin majoritetsandel i det Hongkongbaserade hygeinproduktbolaget Vinda. Första, indikativa bud ska ha lämnats in i slutet av juni. Även den europeiska delen av Consumer Tissue-området försöker Essity att hitta nya ägare till. Men om säljprocesserna är Essity-VD:n fårodig.
“Normalt har sådana här processer nio till tolv månader. Så nu har det gått ett kvartal av de nio till tolv månaderna. Det är inte så att vi har sagt att vi ska avyttra, men vi har sagt att det är ett möjligt utfall”, säger Magnus Groth och tillägger:
“Det enda jag kan säga är att processen är uppe på enligt plan och att det finns ett stort intresse för de här tillgångarna.”
För att klara konjunkturen planerar Essity att höja priserna på sina produkter, vilket kan vara utmanande då inflationen klingat av på flera marknader.
“I början av året höjde vi priserna väldigt kraftigt för att kompensera för stigande råvarukostnader, energikostnader och distributionskostnader. Egentligen var det från och med första kvartalet i år så började kostnaderna stabiliseras och komma ner”, säger Magnus Groth och berättar att bolaget just nu inte jobbar med prishöjningar inom Consumer Goods eller Consumer Tissue.
“Tvärtom försöker vi hålla i de prishöjningar som vi har åstadkommit och expandera vår marginal genom att dra fördel av lägre kostnader. Vi har erfarenhet av det här sedan tidigare råvarucykler och brukar ha en bra utveckling. Just i det här fallet har handeln höjt priserna till konsumenterna redan i början av året. Vi ser att vi ska kunna hantera den situationen på ett bra sätt för alla partier framöver”, säger han.
Lämnat Ryssland
Tidigare i veckan kom beskedet att Essity lämnat den ryska marknaden efter drygt 15 månaders arbete med att hitta en köpare. Pressmeddelandet hade fått vänta en tid då Essity-ledningen ville vara säker på att hela affären var klar. Ny ägare till Essitys ryska verksamhet blev bolaget New Technologies med huvudägaren Igor Shilov.
“Det var en väldigt lång och komplicerad process, både rent juridiskt i Ryssland men också för att säkerställa att vi uppfyller alla sanktionskrav. Då har vi nu hittat en köpare som uppfyller alla sanktionsvillkor och som kan betala med hårdvaluta utanför Ryssland. Alla avtal är nu undertecknade och pengarna är på banken”, säger Magnus Groth.
Fick ni någon påtryckning om att betala en avgift till Ryssland?
“Nej, vi har inte betalat någon avgift till någon rysk myndighet och inte heller fått en förfrågan eller uppmaning att göra det.”
Och om kriget skulle ta slut den kommande halvåret. Tror du att ni kommer att vilja komma tillbaka till Ryssland då?
“Jag tror tyvärr att det kommer att dröja länge och att det finns mer attraktiva marknader att satsa på. Det var ju 2% av vår försäljning och visserligen en lönsam verksamhet. Men nu har vi andra planer och andra prioriteringar”, säger Magnus Groth.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.