Essitys VD om kriget: ”Vi diskuterar hur vi kan ge humanitärt stöd”

Essity rapporterar sitt "starkaste kassaflöde någonsin" och lyfter på börsen efter att ha slagit analytikernas förväntningar. Nu berättar VD:n Magnus Groth om var fokus ligger framåt för hygienjätten. "De senaste åren har vi bara pratat pris, pris, pris", säger han.
För Affärsvärlden berättar han också om:
✓ Eventuella förvärv.
✓ Kriget mellan Israel och Hamas: "Vi är oroliga över händelseutvecklingen".
Magnus Groth, VD på Essity.
Magnus Groth, VD på Essity. Foto: Pressbild

Hygien- och hälsobolaget Essity har medvind. Bolagets omsättning ökade 8,5% under tredje kvartalet till 43 miljarder kronor. Det justerade rörelseresultatet landade på 5 miljarder kronor, en klar förbättring jämfört med tredje kvartalet förra året då det vare 2,7 miljarder kronor. Den justerade rörelsemarginalen blev 11,6%.

Aktien lyfter över 5% på Stockholmsbörsen efter rapportsläppet.

Ska behålla marginalerna

De sista två åren har Essity bara “pratat pris, pris, pris” till följd av ökade råvaru-, energi-, och distributionskostnader. Men nu ska bolaget skifta fokus till att öka volymerna.

“Vi hade negativ volymtillväxt i det här kvartalet på 3%, så fokus är på att säkerställa att vi behåller de fina marginaler som vi nu har uppnått men som också växer”, säger VD:n Magnus Groth till Afv.

Har ni kunnat ha kvar de prishöjningar som har gjorts inom premiumsegmentet?

“Ja, premiumsegmentet har klarat sig ganska bra här under året. Det är väl så att personer som har en bra anställning och så vidare, de kostar fortfarande på sig att köpa just hygien- och hälsoprodukter som man känner sig trygg med och vet fungerar bra.”

Hur har ni påverkats av kriget mellan Israel och Hamas?

“Vi är precis som alla andra oroliga över händelsesutvecklingen. Vi har faktiskt ingen verksamhet i den regionen och inga anställda som påverkas heller, men vi är förstås i kontakt med lokala partners och distributörer och diskuterar hur vi kan ge humanitärt stöd, men påverkan är egentligen obefintlig för oss”, säger Magnus Groth och berättar att Mellanöstern är en “liten del” av försäljningen.

Essity, Mkr Q3-2023 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2022 Förändring
Nettoomsättning 43 516 43 415 0,2% 40 109 8,5%
Justerat EBITA 5 313 4 930 7,8% 2 990 77,7%
Justerad EBITA-marginal 12,2% 11,4% 7,5%
Rörelseresultat 3 067 2 491 23,1%
Rörelsemarginal 7,0% 6,2%
Justerat rörelseresultat 5 034 2 703 86,2%
Justerad rörelsemarginal 11,6% 6,7%
Resultat före skatt 2 376 2 123 11,9%
Nettoresultat 1 651 1 624 1,7%
Resultat per aktie, kronor 2,26 2,23 1,3%
Justerat resultat per aktie, kronor 4,90 2,81 74,4%

Konsensusdata från Factset

Starkaste kassaflödet någonsin

Förra året förvärvade Essity den kanadensiska konkurrenten Knix, som enligt Magnus Groth nu stärker bolagets position i bland annat Nordamerika.

Har ni några fler förvärv på gång nu i närtid?

“Vår strategi är att vi på lång sikt ska växa med ungefär 3% organiskt och 2% om året från förvärv. I det här kvartalet så var det ungefär 0,8% som kom från förvärv. Det var ju huvudsakligen Knix”, säger Magnus Groth och fortsätter:

“Vi har varit lite mindre inriktade på förvärv eftersom vi haft en ansträngd balansräkning. Nu hade vi det starkaste kassaflödet någonsin här i tredje kvartalet, 7,5 miljarder kronor, och har väldigt snabbt återställt vår balansräkning igen.”

Essity-VD:n berättar att det pågår en dialog med potentiella bolag, men att det kan dröja innan en affär blir av.

Samtidigt genomför Essity en strategisk översyn för Hongkong-noterade dotterbolaget Vinda och divisionen Consumer Tissues Private Label Europe.

“Den översynen pågår men vi har egentligen inget nytt att säga på det området”, säger Magnus Groth.

Har ni gett mandat till rådgivare för Consumer Tissues Private Label Europe?

“Vi brukar inte ge sådana detaljer utan processen pågår enligt plan”, säger Essity-VD:n.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.