Essity vinner kunder – mitt i tullkaoset: ”De har kommit tillbaka”

Essity kan bli en relativ vinnare på tullarna. Det menar avgående VD Magnus Groth. "Vi hade två kunder som faktiskt lämnade oss i slutet av förra året och gick till konkurrenter från Kina. De har kommit tillbaka till oss och sagt att de vill att vi ska börja leverera igen", säger han till Affärsvärlden.
Essity vinner kunder – mitt i tullkaoset: ”De har kommit tillbaka” - essity VD Magnus Groth
Foto: Essity

Essity tappar 4% efter att rapporten för första kvartalet kom in under förväntningarna.

Bolagets organiska försäljningstillväxt var 2,1%, mot förväntade 4,1%. Det drevs främst av prishöjningar, då volymtillväxten på totalen var 0%. VD Magnus Groth lyfter däremot fram att flera affärsområden haft volymtillväxt under kvartalet. Där det gått lite sämre finns tydliga planer.

Hur ser du på riskerna av att behöva sänka priser för att få upp volymerna?
“Man måste hitta en balans. Man kanske måste ge lite mer rabatter, men samtidigt får man bättre kostnadstäckning om man får upp volymerna. Det leder totalt sett till mer värdeskapande för Essity”, säger Magnus Groth till Affärsvärlden men tillägger:

“Inom professional hygiene har vi höjt priserna mycket, där kan det vara så att vi måste jobba för att hitta en bättre balans.”

Under kvartalet har bolaget påverkats av högre kostnader för råvaror.

“Ganska väsentligt, 610 miljoner jämfört med för ett år sen. Så de prishöjningar vi har gjort har kompenserat för det lite.”

Dessutom har kostnader för försäljning och administration ökat med 166 Mkr.

“Det är i stor utsträckning löneinflation helt enkelt. Sättet att täcka det är dels att jobba på sin kostnadskostym totalt sett men också förstås att öka försäljningen.”

Tulleffekten

Magnus Groth är inte oroad över att bolaget ska påverkas negativt av tullarna.  I Nordamerika har kunder istället återvänt.

“Vi hade två kunder som faktiskt lämnade oss i slutet av förra året och gick till konkurrenter från Kina. De har kommit tillbaka till oss och sagt att de vill att vi ska börja leverera igen.”

Enligt Groth kan hygienproduktbolaget till och med ha fördelar då deras produkter framförallt tillverkas av återvunnen papper, medan konkurrenterna köper färsk fiber från Latinameria.

“De utsätts då för tariffkostnader vad gäller sina inköp av råvaror från Latinamerika, på så sätt kan vi till och med i vissa fall ha konkurrensfördelar från tarifferna.”

Essity, Mkr Q1-2025 Konsensus Förändring mot konsensus Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 34 976 36 165 -3,3% 34 850 0,4%
Organisk försäljningstillväxt, procent 2,1 -4
Ebita 4 718 4 523 4,3%
Ebita-marginal 13,5% 13,0%
Justerat ebita 4 706 4 834 -2,6% 4 880 -3,6%
Justerad ebita-marginal 13,5% 13,4% 14,0%
Nettoresultat 3 083 2 477 24,5%
Resultat per aktie, kronor 4,43 3,51 26,2%

Konsensusdata från Factset

3 mdr i aktieåterköp “en balans”

Essity meddelade igår att man gör ett nytt aktieåterköpsprogram på 3 mdr kr. Det samtidigt som man har ett stabilt kassaflöde och en låg nettoskuld. Magnus Groth kallar siffran “en balans”.

“Vi vill ha möjlighet att göra små- och medelstora förvärv. Vi vill fortsätta att steg för steg minska vår skuldsättning, investera i lönsam tillväxt och säkerställa, i dessa orostider, att vi kan fortsätta göra aktieåterköp under lång tid framöver.”

Läs mer: 

Sämre än väntat från Essity

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.