Essity
Essity presenterar nya finansiella mål: ”I bättre form än någonsin”
“De nya målen innebär en ambitionshöjning med fokus på lönsam tillväxt utifrån bolagets starka plattform med ledande positioner på växande och attraktiva marknader”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Essitys nya mål är en årlig organisk försäljningstillväxt över 3 procent. Det tidigare målet var årlig försäljningstillväxt över 5 procent, vilket inkluderade en organisk försäljningstillväxt över 3 procent och förvärv på cirka 2 procent. Förvärv är fortsatt en del av bolagets strategi men inte längre del av det årliga tillväxtmålet.
Essitys nya mål är en EBITA marginal, exklusive jämförelsestörande poster (IAC), över 15 procent. Det tidigare målet var avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) exklusive IAC över 17 procent per 2025, motsvarande en EBITA marginal exklusive IAC på cirka 13,5 procent.
“Essity är i bättre form än någonsin och nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare. Vår målsättning är att växa organiskt med över 3 procent per år även utan Vinda och dessutom med högre och stabilare marginaler. Gynnsamma marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättningarna att både ta marknadsandelar och förbättra bolagets lönsamhet”, säger Magnus Groth, VD och koncernchef Essity.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.