Ericsson växlar upp visionerna
Det finns 4,8 miljarder mobilabonnemang och 6,8 miljarder människor i världen. Det skulle kunna tolkas som att tillväxtmöjligheterna för Ericsson inte är så stora.
För att visa på motsatsen marknadsför Ericsson numera visionen: “50 miljarder prylar är uppkopplade år 2020”.
På Ericssons senaste kapitalmarknadsdagar var tillväxtvisionen huvudbudskapet. De 50 miljarder uppkopplade prylarna finns omnämnda hela 19 gånger på de 65 sidor som åhörarna fick med sig hem.
Första gången Ny Teknik rapporterade om Ericssons nya vision var i februari 2009. Det var efter att nätchefen Johan Wibergh presenterat siffran på den årliga mobilmässan i Barcelona. Den gången dock följd av ett frågetecken.
– Tänk om. Tänk om det finns 50 miljarder uppkopplade prylar 2020. En astronomisk siffra, sa han då.
På årets kapitalmarknadsdag hade visionen blivit självklar. Nästan ett faktum.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.