Ericsson
Ericsson rasar på 4g-marknaden
“Vi ökar våra marknadsandelar”, brukar Ericssons vd Hans Vestberg säga. Men det kan han inte längre.
Under 2014 förlorade den svenska mobiljätten andelar. Från 36 procent av marknaden 2013 till 33 procent 2014. I de siffrorna ingår mobila system för 2g, 3g och 4g.
Tittar man på uppgifterna för enbart den viktiga 4g-marknaden, så är Ericssons ras större, hela 5 procentenheter. Från 33 procent till 27 procent på bara ett år. Samtidigt ökar huvudkonkurrenten, kinesiska Huawei, sin andel från 20 till 23 procent.
Det visar en färsk uppskattning från analysföretaget Dell Oro.
Nedgången beror på att de amerikanska operatörerna, där Ericsson haft en stark ställning, minskat investeringstakten. Men tappet beror också på att betydelsen av den kinesiska marknaden växer, och där har Ericsson en andel på uppskattningsvis bara 10 procent.
Ericsson är alltså fortfarande störst på marknaden, men avståndet till Huawei minskar.
När Ny Teknik intervjuade Hans Vestberg i december fick han frågan om han räknar med att fortsätter tappa andelar 2015? Då svarade han så här:
– Vi mäter bara helår, och fram till 2013 har vi inte förlorat några marknadsandelar. Vi har en lägre andel av de volymer som nu går ut i Kina, vilket har en viss påverkan. Men hur stor vet vi inte ännu. Siffran för 2014 är inte klar. Fast vi vet att vi kommer fortsätta vara nummer ett.
Han fick också frågan om hur viktigt det är att ligga kvar på en hög andel.
– Det är alltid viktigt. Men det handlar om var och hos vilka operatörer man vill ha höga andelar. Vi har en väldigt sofistikerad segmenteringsmodell över var vi vill ha marknadsandelar. Men den tänker jag inte gå in på, sa han alltså i december.
Stefan Pongratz, analytiker på Dell´Oro, räknar med att den globala marknaden för mobila system kommer att minska under 2015.
Efter två år av tillväxt, väntas den minska eftersom de ökade 4g-investeringarna i Europa inte kommer att kunna kompensera för nedgången i Nordamerika, skriver han i en kommentar.
Ericsson räknar dock med 3-5 procents tillväxt inom sin kärnverksamhet, som till största delen består av mobila system.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.