Ericsson kan förlora rätten till sitt varumärke i Ryssland

Telekomleverantören Ericsson riskerar att förlora rätten till sitt varumärke i Ryssland.
Ericssons VD Börje Ekholm.
Ericssons VD Börje Ekholm. Foto: TT

Det efter att landets patentmyndighet flyttat över rätten till varumärket till det ryska bolaget Rusklimat, rapporterar Kommersant.

En talesperson för Ericsson säger dock till Kommersant att processen fortfarande pågår.

Fallet uppges utgöra första gången som en rysk domstol hävt ett varumärkesskydd för ett utländskt bolag som lämnat landet efter krigsutbrottet i Ukraina.

Flera utländska bolag kan förlora sina varumärken i Ryssland under 2025 eftersom det treåriga varumärkesskyddet löper ut. Enligt rysk lag kan en varumärkesregistrering hävas om rättighetsinnehavaren inte har använt varumärket under tre år.

Under 2022 stoppade Ericsson successivt sin verksamhet i Ryssland och senare samma år meddelades att bolaget sålde resten av verksamheten i landet.

Finwire har sökt Ericsson för en kommentar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.