Ericsson hoppas sälja nalleteknik till operatörerna

Lund. Ericsson vet att världsledande teleoperatörer nu överväger börja sälja mobiltelefoner under eget varumärke. Jan Pantzar, säljchef på Plattformsbolaget, ska se till att kärntekniken köps av Ericsson. Bolaget nyanställer, tvärtemot övriga Ericsson, intensivt just nu.

I september bildade Ericsson Plattformsbolaget, en egen rörelseenhet som utvecklar och säljer tillverkningslicenser för mobiltelefoner. Förenklat säljs det som finns under skalet på telefonen, vilket innebär att kunden inte behöver lägga egna resurser på att utveckla teknologin. Största kunden är hälftenägda Sony Ericsson följt av koreanska LG Electronics, finska Benefon och i förra veckan aviserade taiwanesiska GVC. Men fler kunder är på ingång.

“Det finns ett flertal affärer i pipe-line”, säger säljchef Jan Pantzar när FV träffar honom vid huvudkontoret i Lund. Särskilt optimistisk är han när operatörer kommer på tal, efter att FV egentligen frågat om företag med starka varumärken (typ Coca Cola) också visat intresse av att börja sälja egna mobiltelefoner. Annars vänder sig Plattformsbolaget framför allt till traditionella mobiltelefontillverkare och datakomföretag.

– Nja, det där med starka varumärken, av typen Coca Cola, är inte den kundkategori som vi tror mest på i närtid. Däremot märker vi generellt ett växande intresse från operatörssegmentet, från operatörer som överväger att sätta eget namn på mobiltelefoner. Och där ligger vi bra till tack vare upparbetade kontakter såsom världen största leverantör på nätsidan, säger Jan Pantzar.

– Se på operatörer som China Telecom, Orange och Vodafone med hundratals miljoner abonnenter. Det är ju inte orimligt att sådana operatörer vill försöka minska subventionerna till traditionella tillverkare genom att erbjuda en egen telefon i stället vid nytecknande av abonnemang. Och på så sätt sno åt sig en del av marginalkakan som tidigare gått till tillverkarna. Det kan också vara så att en teleoperatör tar fram en telefon utrustad med en exklusiv applikation, säger han.

Jan Pantzar medger att resonemanget talar emot traditionella tillverkare, såsom Sony Ericsson. Men han tror att “marknadsdynamiken” gör att det alltid kommer att finnas ett ganska brett urval av telefonmodeller. Han framhåller samtidigt att operatörerna inte vill tillverka telefonerna själva, utan att teknik, tillverkning och design troligen köps in. Och att det följaktligen kan sysselsätta såväl Ericssons Plattformsbolaget som delar av Sony Ericsson.

Den totala marknaden av telefoner från mindre tillverkare som skulle kunna använda en teknisk plattform från Ericsson eller någon konkurrent (Motorola och delvis Nokia) är uppskattad till att vara 310 miljoner telefoner 2005, jämfört med 105 miljoner i dag. Av dessa ska Ericsson sälja plattformar till minst 100 miljoner telefoner. Målet är att bli marknadsledande, att bli “dominant”.

Pengarna kommer in genom att Ericsson tar en klumpsumma för designen av plattformen och en avgift för varje mobiltelefon som säljs. Ledtiden från beställning till massproduktion av en mobiltelefon är ungefär 18 månader, enligt Jan Pantzar.

– Jag kan inte ge några finansiella detaljer, men självfallet är det ingen ideell verksamhet. Vi ska bli dominanta och lönsamma och det måste ske inom en viss tid. Och av det vi sett hittills finns det ingenting som talar emot att vi skulle lyckas. Tvärtom, säger Jan Pantzar. I dag har Plattformsbolaget 850 anställda och nyanställer, tvärtemot övriga Ericsson, intensivt just nu.

Viktor Svensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.