Eon får böta efter miss med elmätare

Tyska energibolaget Eon måste böta sju miljoner pund som straff för att ha missat sin tidigare målsättning från 2009 om att förse 20.000 företagskunder med avancerade elmätare. Det rapporterar Sky News.

Enligt den brittiska tillsynsmyndigheten för el, Ofgem, lyckades Eon leverera elmätare i tid till 64,4 procent av företagskunderna, vilket var just under målet om 65 procent.

I och med att Eon missade sin målsättning fick 7.000 kunder inte en mätare i tid, sade Ofgem som tillade att bolaget kan räkna med ytterligare böter på sju miljoner pund ifall det inte gör något åt sin dåliga prestanda. Även bolagets konkurrenter fick ett varnande finger.

Eons skadeståndssumma på sju miljoner pund kommer att gå till Carbon-stiftelsen och finansieringen av energisparande revisioner och rådgivning.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.