Plejd
Plejd rasar på ensiffrig tillväxt och halverad vinst
Plejd, leverantör av smart belysningsstyrning, redovisar en nettoomsättning på 110 Mkr under det andra kvartalet 2023, vilket innebär en tillväxt om närmare 4% jämfört med motsvarande period året innan. Senast bolaget redovisade en ensiffrig tillväxt för ett kvartal var 2016.
Hacket i tillväxtkurvan, som VD Babak Esfahani själv beskriver det, ses till följd av “rådande makroekonomiska förhållanden, vilket återspeglas i installationerna främst på den svenska marknaden.”
I slutet av april noterades en tillfällig nedgång i installationerna, men som sedan återhämtats mot slutet av juni, framhåller Plejd-chefen i rapporten. Tillväxten i installationer för kvartalet ligger i genomsnitt på 8%, varav 4% i april och 12% i juni.
“I perioder med större volatilitet i omsättning är tillväxt i installationer ett bättre mått på den underliggande efterfrågan”, skriver Babak Esfahani.
Rörelseresultatet blev 7,9 Mkr (20,6), med en rörelsemarginal på 7,2% (19,4). Resultatet efter skatt för det andra kvartalet minskade till 5,6 Mkr, jämfört med 15,8 Mkr för motsvarande period 2022.
Nya lanseringar pressade lönsamheten
Lönsamheten under kvartalet påverkas negativt av hacket i tillväxtkurvan samt kostnader förknippade med lansering av den nya armaturserien. Bolagets internationella satsning i Tyskland, Schweiz och Spanien har också bidragit till det pressade resultatet, enligt VD:n.
Plejds nya armaturserie lanserades i maj på elmässan som går under namnet Elfack. Drygt en månad senare lät bolaget meddela att den initiala orderboken på de nyligen släppta DWN-01 och DWN-02 överstiger förväntan, och att orderboken redan då nådde över hela den planerade produktionen för det innevarande året. Omfattningen är cirka 100 000 enheter. För att möta den höga efterfrågan har bolaget rampat upp produktionen ytterligare, framgick det då.
En fortsatt stark tillväxt i installationer ses på bolagets internationella marknader, med Norge i spetsen. Den nederländska marknaden visar på “imponerande” tillväxt och är på väg att gå förbi Finland som Plejds tredje största marknad, heter det. Det har också öppnats upp för försäljning i Danmark under det andra kvartalet, vilket innebär att Plejd nu finns i samtliga nordiska länder.
“Under 2024 planeras lansering av efterlängtade produktanpassningar för våra internationella marknader”, skriver VD:n, och tillägger att detta förväntas leda till ökad tillväxt på dessa marknader framöver.
Trolig vändning till hösten
Förutsatt att installationer av bolagets nya armaturserie återspeglar det initiala intresset, förväntas även Sveriges tillväxtkurva vända i höst, framhåller Babak Esfahani avslutningsvis i VD-ordet.
Efter en timmes handel på torsdagen var aktien i Plejd ned 18%. På ett års sikt är aktien ned 40%.
Affärsvärlden har sökt VD för en intervju om kvartalsrapporten, men Plejd har inte återkommit.
Plejd, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 110,3 | 106,4 | 3,7% |
EBITDA | 21,2 | 29,9 | -29,1% |
EBITDA-marginal | 19,2% | 28,1% | |
Rörelseresultat | 7,9 | 20,6 | -61,7% |
Rörelsemarginal | 7,2% | 19,4% | |
Resultat före skatt | 7,2 | 20,3 | -64,5% |
Nettoresultat | 5,6 | 15,8 | -64,6% |
Resultat per aktie, kronor | 0,53 | 1,43 | -62,9% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.