Emissionsguiden
Enorm utspädning när Adverty tar in kapital
Adverty har beslutat att ta in 42,9 Mkr genom en företrädesemission av units. Annonsteknikbolaget skapar integrerade annonser till spel och appar.
Motivet till emissionen är bland annat att finansiera rörelsekapital, utveckling, marknadsföringsaktiviteter och amortera skulder (inklusive brygglånet på 6 Mkr, som upptogs i samband med emissionen.
Teckningskursen är satt till 5,4 kr per unit, motsvarande 0,2 kr per aktie. Det innebär en negativ rabatt, så kallad premie på 7,2% (TERP) kontra aktiekursen innan villkoren publicerades. Det är ovanligt att emissioner bestäms med negativ rabatt. Utöver 27 aktier innehåller varje unit även 18 teckningsoptioner av serie TO1.
Emissionen är säkrad till 75,2% genom tecknings- och garantiåtaganden. Teckningsåtagandet uppgår till 3 Mkr (1,3% av emissionen) och har lämnats av en ospecificerad befintlig aktieägare.
Garantiåtagandena uppgår till 31 Mkr, motsvarande 72,2% av emissionen. Av dessa avser 24,7 Mkr (57,6%) bottengaranti och 6 Mkr toppgaranti (14,0%). Vilka garanterna är framgår inte.
Till bottengaranterna utgår en kontant ersättning på 15% eller 20% i units av det garanterade beloppet. Motsvarande för toppgaranterna uppgår till 30% i form av units.
Utspädningen för aktieägare som inte deltar i emissionen blir hela 87,1%, givet att erbjudandet fulltecknas.
Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om eventuella flaggor i emissionen inom kort.
Läs även:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.