Endomondo tror inte på smartklockor
Med 30 miljoner användare tillhör danska Endomondo eliten av träningsappar. Nu har bolaget, grundat 2007, blivit uppköpt av amerikanska Under Armour, tillverkare av sportkläder och sporttillbehör. Affären är värd 85 miljoner dollar, runt 700 miljoner kronor. Det skriver Digital Teknik.
Vd:n och grundaren Mette Lykke säger till Digital Teknik att verksamheten på Endomondo fortsätter som vanligt och att de 40 anställda inte berörs av några större förändringar. Det är inte tal om någon flytt från Köpenhamn.
– Den stora grejen är att vi nu är en del av en global community med 120 miljoner användare.
Vad är nästa mål?
– Nu är målet – ihop med United Armour – en halv miljard användare till 2020.
Appar och elektronik för träning och hälsa är en jättetrend. Intrycket förstärktes under året CES, konsumentelektronikmässan i Las Vegas, i januari.
Samsung, LG, Microsoft och Apple med flera lanserar en strid ström av uppkopplade prylar. Men Mette Lykke är skeptisk till hur hälsoapparaterna nu ser ut och fungerar.
– Det är fortfarande media som är mest intresserade. Om man ser till konkreta användningsfall är det fortfarande en bit kvar. Det vi ser just nu är inte så tilltalande för vardagsanvändaren.
Hon anser att floden av träningsarmband och smartklockor bara blir en hit om de ger konkret hjälp och nytta. Och dit är det en bit kvar.
– Generellt måste prylarna vara lite smartare. Många av armbanden räknar bara dina steg. Användarna behöver få mer feedback och guidning än så.
För ett appföretag som Endomondo blir det krävande att göra anpassningar för alla nya prylar – det tar kraft av utvecklarna och ger lite tillbaka.
Endomondo har ändå gjort flera försök, till exempel ett samarbete med Samsung kring Android Wear, men även med anpassningar för smartklockan Pebble.
– Utmaningen är att det inte går att se vem som blir vinnaren. När det gäller resurser är det farligt, vi har inte obegränsade resurser, säger Mette Lykke.
– För min egen del saknar jag en smartklocka som inte ser ut som en minidator på armen. Det finns inte några bra smartklockor för kvinnor ännu.
Europa dominerar
Endomondo har nära 30 miljoner användare, varav 20 miljoner är registrerade i den tillhörande communityn – 120 miljoner ihop med United Armours community.
De stora konkurrenterna är Runkeeper och Nike+ Training. Det är svårt att hitta oberoende uppgifter om antal användare, men Runkeeeper ska ha en bit över 30 miljoner och Nike+ Training strax under 30 miljoner.
Ytterligare populära träningsappar är Stava, Runtastics och Mapmyfitness.
Endomondos “stora grej” är enligt vd:n Mette Lykke att fokusera på att göra appen lättanvänd, samt den sociala aspekten med vänner som peppar varandra, guider och feedback.
Den största plattformen är Android, vilket bland annat beror på att företaget var tidigt ut på Android, men senare på Iphone.
Appen är störst i Europa med två tredjedelar av användarna. I Danmark är hela 40 procent av befolkningen med. I Norge är siffran 16 procent, i Sverige handlar det om mindre än tio procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.