”En puff över tröskeln”

När Bonniers Konsthall i Stockholm meddelade att fri entré införs väckte det uppmärksamhet. Här försöker regeringen införa gratis inträde på statliga museer – och så hinner en privat institution före.

– Ett så stort genomslag hade vi inte väntat oss. Det är jättekul med ett så starkt intresse, både i Sverige och internationellt. Vi hade pratat om det länge, säger Sara Arrhenius.

Konsthallen har fyra stora utställningar per år, både soloutställningar och sådana som kretsar kring ett tema i tiden. När Affärsvärlden är på besök förbereds för utställningen Stadsvandringar, som öppnar onsdag 4 februari, samma dag som den här tidningen kommer ut. Sex konstnärer möter städer som Kairo, Havanna och Hangzhou.

– Vi brinner verkligen för att fler människor ska lära känna den unga samtidskons­ten. Ska man titta på något helt nytt kan det behövas en puff över tröskeln. Det tror jag fri entré kan vara.

Sara Arrhenius vill att publiken ska se konsthallen som ett vardagsrum, en plats där man hänger och gärna återvänder.

På hennes cv står författare, kritiker, curator och redaktör. Sedan tio år är hon chef för Bonniers Konsthall, en skapelse av den färgstarka Jeanette Bonnier som också står bakom Maria Bonnier Dahlins Stiftelse som varje år delar ut stipendier till unga svenska konstnärer. Jeanette Bonnier är konsthallens ordförande. Hon råkar också vara en av Sveriges rikaste personer.

– Vi har ett väldigt generöst stöd från Bonniers. Det är ett unikt mecenatprojekt. Bonnier är vår huvudfinansiär, men vi behöver andra samarbeten och sponsorer också.

En av förra årets utställningar, Den nakna magikern av brasilianska Laura Lima, blev utsedd till 2014 års bästa av Svenska Dagbladet.

– Vi blev jätteglada. Det var en blandning av teaterföreställning och levande skulptur samtidigt som det var ett konstverk. Vi hade väldigt mycket barnvisningar, de älskade den. Utställningen går på turné i höst.

Sara Arrhenius har själv ett förflutet som konstkritiker. Hon säger att kritiken i dagstidningar är viktig eftersom det är en bred arena där fler än de redan intresserade kan lockas in. Hon ser inte andra gallerier och konsthallar som konkurrenter. Tvärtom, alla fyller sin funktion och fler aktörer ökar intresset.

Det triangelformade glashuset av Johan Celsing är byggt för konsthallen. Vi tar den underjordiska kulverten från Bonnier­huset till konsthallen som vid intervjutillfället mest liknar en byggarbetsplats. Utanför glasväggarna faller snön. Vi tar en bild i biblioteket längst ut i spetsen av triangeln.

– Du måste komma på utställningen, ­säger Sara Arrhenius. Det är fri entré.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase