Polarn O. Pyret
En billig turnaround
Ledning och stora delar av styrelsen byttes ut och ett intensivt förändringsarbete inleddes. Mycket av de åtgärder som genomförts under en treårs period har nu börjat ge resultat. Under föregående verksamhetsår som sträckte sig fram till augusti 2014 gjorde bolaget en rörelsevinst för första gången sedan 2010. Förbättringstrenden i bolaget är tydlig.
Större förändringar som genomförts är att modekonceptet JC sålts till det kinesiska företaget Denim Island. JC kom in i koncernen i samband med att Torsten Jansson slog sig samman med Mikael Solberg efter ett bud. Någon ordning på JC blev det dock aldrig och några synergier gick heller aldrig att räkna hem. Outlet-verksamheten i Kosta blev heller aldrig någon succé och fick säljas vidare till norsk ägo.
En ytterligare åtgärd är att damkonceptet Sisters också fått lämna koncernen. Kvarstår gör en betydligt mer fokuserad trio. Nu säljs barnkläder genom Polarn o Pyret, modekläder på NK i ett format som kallas Department and Stores och herrkläder genom Brothers.
Polarn o Pyret är något av kronjuvelen som också har potential att växa utanför Sverige och Norge dit verksamheten nu är koncentrerad. Ett steg i rätt riktning var förvärvet av master franchisetagarna med 24 butiker i Norge som väntas omsätta 130 Mkr med god lönsamhet. Här finns synergieffekter att hämta hem, vilket bör kunna förbättra lönsamheten ytterligare.
Lönsamheten har under några år varit skral inom Polarn o Pyret med låga ensiffriga marginaler. Med en mer fokuserad verksamhet och en lanserad e-handelsplattform väntas verksamheten kunna vändas. Det finns även en påbörjad expansion i Holland som levt en slumrande tillvaro, men som nu kommer att prioriteras. Här ser vi potential.
För Department & Stores har utvecklingen under flera kvartal varit positiv med god lönsamhet och viss tillväxt. Konceptet kan förfinas och växa med utökade ytor, något som också finns högt på agendan. Under det senaste kvartalet uppgick rörelsemarginalen till 8,3 procent.
För Brothers behövs mer tålamod. Verksamheten dras med en mindre förlust, men utvecklingen går åt rätt håll. Nedläggningskostnader för Sisters tynger fortfarande men kommer att minska framöver. Glädjeämnet i den senaste rapporten var att omsättningen i jämförbara butiker ökade med hela 13,4 procent.
Med en tydlig plan och en starkare balansräkning ser vi goda möjligheter för Retail and Brands att ta nästa steg. Under det senaste kvartalet ökade omsättningen i jämförbara butiker med 4,5 procent, vilket ska jämföras med en generell nedgång i marknaden på 2,2 procent. Därmed har bolaget ökat mer än marknaden tre kvartal i rad.
Retail and Brands målsättning är att nå en rörelsemarginal på fem procent och en vinst på 100 miljoner kronor. Det tror vi är rimligt att anta inom en treårsperiod. Ett p/e-tal på under 10 är lågt för ett bolag som vänt verksamheten och går mot högre vinster. Vår ”summan av delarna”-värdering där de olika verksamheterna jämförs med bolag som MQ och KappAhl ger en uppsida på över 50 procent. Vi rekommenderar köp i aktien med riktkurs 21 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.