Emissionsguiden
Emissionsguiden hissar fyra flaggor i Fineparts företrädesemission
Affärsvärlden granskar ett urval av börsbolagens nyemissioner genom tjänsten Emissionsguiden.
Finepart har fastställt villkoren för sin företrädesemission av aktier som kan tillföra verkstadsbolaget 15 Mkr före emissionskostnader.
Kapitalanskaffningens motiv är att stärka balansräkningen och kunna möta en förväntat ökad efterfrågan på bolagets mikrovattenskärningssystem
Detta är maskiner som med vatten skär mycket små komponenter med hög precision i alla sorters material.
Emissionsguiden hissar fyra flaggor för emissionen.
KAPITALBEHOV I TRÄNGT LÄGE
Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.
Finepart ser ut att vara i behov av ett likviditetstillskott inom en väldigt snar framtid.
Fineparts VD Lars Darvall uppger för Afv att emissionen genomförs för att stärka bolagets finansiella situation.
AKTIEN HANDLAS NER TILL TECKNINGSKURS
Om aktien faller så att teckningskursen inte längre ger en rabatt mot börskurs så saknas det incitament för investerare att teckna nya aktier. Det visar också på ett stort misstroende.
Fineparts aktie sjönk från 1 krona innan emissionsbeskedet till som lägst 0,682 kr första handelsdagen därefter. Det är så pass nära teckningskursen 0,67 kr att Emissionsguiden hissar en flagga. I skrivande stund har aktien repat sig något och står i 0,75 kr.
DÅLIGT GARANTIUPPLÄGG
Så kallad bottom-up-garanti är alltid en varningsflagga. Även en top-down-garanti kan vara dålig om det är alltför onödigt, dyrt och/eller med fel garanter.
Finepart har mottagit garantiåtaganden på 12,1 Mkr (80,9% av emissionen). Drygt halva beloppet (6,8 Mkr) avser bottengaranti vilket leder till en flagga.
Lars Darvall kommenterar:
“Garantiarvoderingen uppgår både i botten och toppgarantin till samma ersättningsnivå: 15% vilket bedöms vara marknadsmässigt givet övriga företrädesemissioner som genomförts under det senaste året.”
HÖG EMISSIONSKOSTNAD
Om kostnaden för rådgivare, garanter med mera äter upp en stor del av emissionslikviden så är det illa på flera sätt. Ribban ligger dock väldigt olika beroende på om det är 10 Mkr eller 1 miljard som ska hämtas in.
Initialt planerade vi att hissa flaggan “Bristfällig information” eftersom emissionskostnaderna inte framgick (förutom garantikostnader). VD Lars Darvall meddelar dock att kostnaderna väntas bli cirka 1,5 Mkr exklusive garantiersättning.
Inklusive garanternas ersättning på 15% kontant bör den totala emissionskostnaden därmed landa på 3,3 Mkr. Det motsvarar 22% av emissionsbeloppet och motiverar hissning av flaggan “Hög emissionskostnad”.
“Kostnaderna som kan härledas till emissionsrådgivning har upphandlats på armlängds avstånd och bedöms av bolaget som marknadsmässiga. Till detta kommer även uppskattade kostnader för marknadsföring och administration av emissionen”, uppger Lars Darvall.
Gällande garantikostnader hänvisar han till föregående kommentar om marknadsmässighet i relation till andra företrädesemissioner.
Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om emissionen i samband med att bolaget publicerar sitt memorandum.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.