Elon Musk
”Elon Musk pushar hela tiden”
En dag för fyra år sedan kontaktades Peter Carlsson av Tesla. Den haussade elbilstillverkaren, vars bilar säljs för upp emot 800 000 kronor, hade hört talas om den svenska logistikstjärnan som då jobbade med produktion hos halvledartillverkaren NXP i Singapore. Svensken var redo att pröva något nytt. Hans dåvarande arbetsgivare hade just genomlidit ett par svåra år. Finanskrisen som drabbat den kapitalintensiva halvledartillverkaren ställde hårda krav på omstruktureringar.
Så Peter Carlsson bestämde sig för att stanna till hos Tesla i Silicon Valley på en resa i USA. Efter att ha träffat gänget och provkört en Tesla-prototyp var han övertygad.
– Jag blev otroligt imponerad av folket och slogs av den intensiva energin. Så jag sa till min fru att ”De har något väldigt speciellt på gång. Det här äventyret går inte att säga nej till”.
Peter Carlsson började som inköps- och logistikchef på huvudkontoret i Palo Alto sommaren 2011. Grundaren Elon Musk, som saknade erfarenhet av biltillverkning, hade bestämt sig för att utmana den traditionella och kapitalintensiva bilindustrin.
– Alla här är hängivna den visionen och så otroligt fokuserade att jag aldrig har sett maken. Sista kvällen av första kvartalet var Elon själv i fabriken i Freemont för att leverera bilar ut till kund. Allt för att vi skulle nå vårt mål.
Under en långvarig hamnstrejk på amerikanska västkusten fick alla slita hårt för att hitta alternativa transporter.
– Jag kontaktade till och med chefen för svenska Walleniusrederierna, som jag visste var en stor Tesla-fantast.
Samtalet lönade sig. Miljardären Jonas Kleberg hjälpte till.
I Sverige kostar en Tesla med lite extrautrustning från 780 000 kronor. Ambitionen är att halvera kostnaden för kommande modeller med bibehållen räckvidd.
– Det är utmanande, men helt möjligt att halvera materialkostnaden på de flesta delarna i bilen. Vi har en hel del läderklädsel av premiumkvalitet exempelvis. Med något enklare material och stora volymer kan vi göra besparingar.
Batterikostnaden är en större utmaning. Det krävs nästan lika mycket batterier i den billigare mellanklassbilen. Och det är därför Tesla investerar 35 miljarder kronor i sin batterifabrik Gigafactory. Med den räknar bolaget med att kunna sänka batterikostnaden med 30–40 procent.
Inte långt från Teslas huvudkontor ligger Apple. Peter Carlsson vill inte säga om han tror på spekulationerna om att mobiltillverkaren tänker utveckla en egen elbil.
– Nej, jag vill inte kommentera det. Men alla i Silicon Valley talar om det som att det kommer att ske. Och klart är att Apple söker den typen av folk.
Han verkar inte bekymrad över att en nytänkare som Apple skulle kunna vara ett större hot än exempelvis Ford och Toyota.
– Nej, men det lär bli konkurrens om talangerna. Det märker vi redan av. Vi rekryterar friskt från varandra.
Och hur är den där Elon Musk då, en av världens mest hyllade entreprenörer?
Peter Carlsson beskriver honom som ”otroligt fokuserad, visionär och snabbtänkt”.
– Han vägrar acceptera konventionella metoder och utmanar oss hela tiden.
Han har bland annat frågat varför de nya lättare aluminiummaterialen som används i flyg- och rymdindustrin är för dyra för bilframställning.
– Och då kräver han att man går ner på atomnivå för att kunna avgöra om det verkligen behöver vara dyrare. Elon pushar hela tiden. Det är enormt utvecklande – och utmanande.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.