Electrolux
Electrolux vänder till vinst – sänker utsikterna i Nordamerika

Omsättningen steg 4,8 procent till 32 576 miljoner kronor (31 077). Utfallet kan jämföras med Modular Finances analytikerkonsensus som låg på 31 739. Den organiska försäljningstillväxten var 7,9 procent (-3,7).
“Marknadsförhållandena präglades av en ökande osäkerhet under kvartalet. I Nordamerika och Europa var efterfrågan på marknaden i stort sett oförändrad, men konsumentförtroendet sjönk under kvartalet till följd av ekonomisk osäkerhet och oro kring den amerikanska handelspolitiska utvecklingen. I Latinamerika ökade konsumentefterfrågan något, främst drivet av Brasilien, i en marknad präglad av ökande konkurrens”, uppger vd Yannick Fierlings i rapporten.
Han tar även upp de amerikanska tullarna.
“Effekter från förändringar i USA:s handelspolitik hade en marginell påverkan på våra kostnader under första kvartalet. Det är imponerande hur hela vår organisation agerar med snabbhet och flexibilitet för att mildra påverkan och anpassa verksamheten till den snabbt föränderliga marknadsmiljön. Vi fortsätter att noga övervaka utvecklingen för att säkerställa att vi vidtar lämpliga åtgärder framöver, inklusive prisförändringar.”
Rörelseresultatet blev 452 miljoner kronor (-720), väntat rörelseresultat var 576. Rörelsemarginalen var 1,4 procent.
Electrolux har justerat sina marknadsutsikter för Nordamerika medan övriga upprepas som neutrala. Nordamerika är nu neutralt till negativt, justerat från neutralt.
Utsikter för affärsverksamheten, jämfört med motsvarande period föregående år, har också förändrats vad gäller volym, pris, mix samt externa faktorer. Övriga delar upprepas.
Electrolux bedömer nu att volym/pris/mix utvecklas positivt, främst tack vare stigande priser, jämfört med tidigare bedömningen som var neutral till negativ. Investeringarna i innovation och marknadsföring förväntas fortsatt påverka resultatet negativt, i linje med tidigare prognoser.
Kostnadseffektiviseringarna beräknas bidra med cirka 3,5–4 miljarder kronor, oförändrat jämfört med tidigare utsikter. Externa faktorer bedöms nu påverka resultatet avsevärt negativt, justerat från negativt. Investeringarna för året kvarstår på 4–5 miljarder kronor.
Under utsikter i vd-ordet skriver Electrolux-chefen följande:
“När vi går in i det andra kvartalet 2025 har efterfrågeutsikterna för vitvaror blivit alltmer osäkra. Mot bakgrund av detta har vi justerat våra marknadsutsikter för Nordamerika för 2025 jämfört med 2024 från ‘neutralt’ till ‘neutralt till negativt’. Utsikterna för marknadsefterfrågan för Europa & Asien-Stillahavsområdet samt Latinamerika är fortsatt ‘neutrala’. Vi har också justerat utsikterna för affärsverksamheten på grund av förändringar i USA:s handelspolitik. Vi förväntar oss nu en positiv påverkan från volym/pris/mix främst som ett resultat av våra prishöjningar, med ambitionen att kompensera för den tullrelaterade kostnadsinflationen som återspeglas i förändringen av externa faktorer från ‘negativt’ till ‘avsevärt negativt'”, uppger han.
Fierlings skriver också att man är på god väg att nå sina besparingsmål.
Electrolux, Mkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 32 576 | 31 739 | 2,6% | 31 077 | 4,8% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 7,9 | -3,7 | |||
Rörelseresultat | 452 | 576 | -21,5% | -720 | |
Rörelsemarginal | 1,4% | 1,8% | |||
Resultat före skatt | 70 | -1 279 | |||
Nettoresultat | 42 | -1 230 | |||
Resultat per aktie, kronor | 0,16 | -4,55 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.