Electrolux höjer utsikterna för Latinamerika – VD: ”Större köpkraft”

Electrolux redovisar ett rörelseresultat som slår analytikernas förväntningar med 847%. Större köpkraft på marknaden i Latinamerika ligger bakom ökningen, berättar Jonas Samuelson för Affärsvärlden.
Electrolux höjer utsikterna för Latinamerika – VD: ”Större köpkraft” -
Jonas Samuelson, VD på Electrolux Arkivfoto: Lars Pehrson / SvD / TT

Vitvarutillverkaren Electrolux redovisar en ökad omsättning på nära 34 mdr kronor. Det är en ökning med 3,6% i jämförelse med samma period i fjol. Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus på strax under 32 mdr kronor. Rörelseresultatet på 419 Mkr (-124) kan jämföras med ett analytikerkonsensus på 43 Mkr, en hisnande överprestation på 847%.

Börsen reagerade positivt på rapporten och aktiekursen har i skrivande stund ökat med över 6%.

“Det känns jättebra. Det är framförallt positivt att vi ser en ökning i både försäljning och marknadsandelar i en situation där marknaden fortfarande är ganska mixad”, kommenterar VD Jonas Samuelson till Affärsvärlden.

BLANDAD MARKNADSBILD

Bilden av en blandad marknad framträder tydligt i delårsrapporten. Tillväxten drivs i stor utsträckning av en stark marknad i Latinamerika, där Brasilien utmärker sig med särskilt goda resultat.

“Marknaden där har varit svag ett tag på grund av svaga valutor, hög inflation och höga räntor. Nu när både inflation och räntor börjar sjunka ordentligt har konsumenterna en större köpkraft och en mer positiv inställning”, säger Samuelson och tillägger att höga temperaturer i regionen även skapat en hög efterfrågan på kylprodukter.

Samtidigt fortsätter den svaga utvecklingen i Europa.

“Den europeiska marknaden centreras till stor del kring inbyggnadskökssegmentet som är drivet av renoveringar och nyproduktion. Den marknaden är fortsatt väldigt svag”, säger Samuelson och tillägger:

“Ersättningsmarknaden börjar komma tillbaka till normala nivåer men den marknaden är väldigt prispressad vilket är en utmaning.”

JUSTERADE UTSIKTER

Electrolux har därför sänkt sina utsikter för Europa till negativt för helåret, medan prognosen för Latinamerika har reviderats upp till positivt.

“Vi tror fortfarande på en europeisk marknad som sekventiellt börjar bli starkare i takt med att inflation och räntor sjunker. Det har bara skjutits fram något kvartal då det inte har gått riktigt så snabbt som vi trodde”, säger VD:n.

Electrolux, Mkr Q2-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 33 819 31 860 6,10% 32 653 3,60%
Organisk försäljningstillväxt, procent 6,8 -8,4
Rörelseresultat 419 43 874,40% -124
Rörelsemarginal 1,20% 0,10%
Justerat rörelseresultat 519 43 1107,00% 519 0,00%
Justerad rörelsemarginal 1,50% 0,10% 1,60%
Resultat före skatt -112 -630
Nettoresultat -80 -648
Resultat per aktie, kronor -0,3 -2,4
Operativt kassaflöde efter investeringar 1 226 3 137 -60,90%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group