Efter uppbrottet med Northvolt: Volkswagen storsatsar på egna batterier

Volkswagen hörde länge till Northvolts närmast allierade. Men nu försöker biljätten själv ta kontroll över hela kedjan från litiumgruvor till batterifabriker med bolaget PowerCo. ”De första batterierna börjar levereras från den nya huvudfabriken i Salzgitter i år”, uppger en talesperson på PowerCo för Affärsvärlden.
Efter uppbrottet med Northvolt: Volkswagen storsatsar på egna batterier - vw-blume
Oliver Blume, VD för Volkswagen. Biljätten storsatsar på egna batterier, från gruvor till fabriker. Foto: TT (Montage)

Medan Northvolt försöker rädda sin verksamhet i en amerikansk konkursdomstol har den största ägaren Volkswagen gått sin egen väg.

I december satsade biljätten drygt en halv miljard kronor i en kanadensisk litiumgruva. Det är bara den senaste av en rad investeringar. Totalt har Volkswagen nu lagt mer än 200 mdr kr på uppbyggnaden av egen batteriverksamhet.

Förlorat 15 miljarder

För fem år sedan var Northvolt och Volkswagen som ler och långhalm. Två riktiga bundisar som i partnerskap skulle bygga upp den europeiska batteriindustrin. 

Under en tioårsperiod skulle Northvolt ha levererat batterier för 150 mdr kr till Volkswagens europeiska fabriker.

”Northvolt är en av våra nyckelleverantörer av batterier när vi nu inleder övergången till eldrivna bilar”, framhöll Volkswagens komponentchef Thomas Schmall när leveransavtalet med Northvolt presenterades 2021.

Sedan dess har känslorna mellan de två blivit iskalla och Volkswagen har successivt jobbat sig ur beroendet från batteripartnern. Volkswagen har inte bara förlorat över 15 mdr kr på sitt 22-procentiga ägande i Northvolt, utan också sin största externa leverantör av batterier.

Rekordsnabb uppbyggnad

Volkswagen har kompenserat med en rekordsnabb uppbyggnad av den egna batteriverksamheten i dotterbolaget PowerCo. I snabb takt har PowerCo tecknat en rad samarbetsavtal som gör att bolaget nu har kontroll över hela kedjan, från batterimetaller till färdiga batterier.

”I år börjar planenligt de första batterierna levereras från den nya huvudfabriken i Salzgitter”, uppger en talesperson på PowerCo för Affärsvärlden.

Anläggningen i Salzgitter, med en kapacitet på 40 gigawattimmar (GWh), var tidigare delägd med Northvolt under namnet Northvolt Zwei.

Högre kapacitet än Northvolt

2026 väntas produktionen dra igång i nästa fabrik, som ligger i Valencia. Anläggningen ska förse Volkswagens storsatsning på elbilsproduktion i Barcelona med batterier.

”Efter ytterligare ett år ska produktionen i St. Thomas, Ontario, vara i gång”, uppger PowerCo:s talesperson.

Det blir Volkswagens tredje och största batterifabrik med en kapacitet på 90 GWh. Det är 50% mer än Northvolts planerade kapacitet i Skellefteå.

Vill kontrollera hela kedjan

PowerCo:s strategi har varit att kontrollera hela batterikedjan och utöva kontroll genom starka ägarpositioner.

I Nordamerikas största litiumgruva, börsnoterade Patriot Battery Metals, tog PowerCo i december en ägarandel på knappt 10%. I det ingår då ett avtal om att årligen leverera 100 000 ton litium under tio år. 

Ett annat exempel är samriskbolaget som PowerCo skapat med belgiska Umicore. Det ska trygga leveranser av metaller till batterierna för 2,2 miljoner elbilar per år framåt 2030.

Ett tredje är det noterade kinesiska batteribolaget Gotion, där Volkswagen är störst med en ägarandel på 26%.

Gotion är utöver leverantör av batterier också det bolag som utvecklat den cellteknologi, ”unified cell”, som till 80% kommer att användas i PowerCos alla batterier. Med den tekniken bryts banden med Northvolt helt, då ”unified cells inte liknar eller är kompatibla med Northvolts battericeller”, förklarar Andreas Gross.

”Så det finns inget ömsesidigt beroende och/eller påverkan på vår timeline”, tillägger PowerCo:s talesperson.

En indikation på att ett övertagande av Northvolt ligger mycket långt bort. 

Läs också: Lastbilsjätten avfärdas som Northvolts räddning: ”Kommer inte ta över”

Rättelse: I en tidigare version uppgavs av VW äger Gotion genom PowerCo. Rätt ska vara att VW äger aktierna. 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.