E24 granskar: PR-kampnaj dolde Adcores fiaskoförvärv
För mindre än två veckor sedan skickade Adcore ut sin årsredovisning för 2000 till aktieägarna. VD Göran Wågström återupprepar där samma budskap som han fört fram gång på gång sedan bolaget bildades förra sommaren.
”Adcore drabbades inte alls av samma problem som många av dessa företag”, skriver han angående konkurrenternas verksamhetsproblem och avslutar med orden ”Adcore har med andra ord en bra bas för fortsatt snabb tillväxt under lönsamhet.”
Göran Wågström betonar också företagets expansionsframgångar.
”Under verksamhetsåret har vi både lyckats växa kraftigt samt behålla god lönsamhet i verksamheten. Nyckeln till detta är … att vi dels lyckats kontrollera tillväxten, dels varit framgångsrika i de förvärv som vi har genomfört.”
Två av dessa så kallade framgångsrika förvärv var köpen av finska Netmill och franska Groupe G som blev klara i februari respektive september förra året.
Totalt betalade Adcore 290 Mkr i aktier för att köpa närvaro i dessa länder om man också inkluderar den franska delen av Cell Strategy som köptes i december.
På onsdagen meddelade Adcore att de lokala ledningarna ska driva verksamheten i Finland och Franrike med totalt 168 anställda vidare på egen hand. Adcore får inget betalt utan skjuter istället till flera miljoner kronor till bolagen för att de ska få styrfart.
”Det är ett övertagande av ledningen. Företagen går med förlust som du förstår och de tar över det här från den 1 april och sedan är det en förhållandevis begränsad kapitalisering som sker också”, säger Frans Benson ansvarig för kontakerna med aktiemarknaden på Adcore.
Gåvorna som delvis faller under Leo-lagen ska klubbas igenom på en extra bolasstämma som ska hållas inom kort.
Att ett bolag i djup kris snabbt måste bli av med förlustverksamheter och därmed i praktiken skänker bort dessa är förståeligt. Framfab har tidigare gjort detta i flera fall och företaget har också fått dras med ihärdiga konkursspekulationer.
Men Adcores aktieägare har all anledning att ställa sig frågande till modellen. Adcore har nämligen konsekvent och mycket medvetet arbetat för att distansera sig från Framfab och andra krisdrabbade bolag i samma bransch.
Pr-kampanjen har pågått i snart ett år och har kortfattat gått ut på att hamra in budskapet ”Adcore är framgångsrikt, Adcore har inga problem, Adcore går med vinst”.
Ett exempel bland många är VD Göran Wågströms uttalande i samband med bokslutet i februari:
”Fundamentet är lagt för fortsatt lönsam tillväxt. Vi har ett framgångsrikt år bakom oss, präglat av lönsamhet, tillväxt och europeiskt integrationsarbete. Vi har levererat resultat enligt plan. Våra förvärv har varit lyckade och vår internationella verksamhet har ökat markant.”
Vid samma tillfälle lovade han ett positivt resultat från och med första kvartalet i år. Budskapet var också tydligt att samtliga länder utom Storbritannien går med vinst. Hur detta rimmar med att förlusterna nu är så allvarliga i Finland och Frankrike att verksamheten skänks bort kan ingen PR i världen förklara.
Slutsatsen kan bara bli att aktieägarna inte fått hela bilden av bolagets problem. Det har kostat betydligt mycket mer än de 457 Mkr i förlust före skatt som Adcore redovisar för årets första kvartal.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.