Detaljhandel
E-handeln upp på Black Friday – minskade under Black Week
Det visar ny statistik från Prisjakt och Svea Bank.
Sammantaget stod Black Friday för 34% av försäljningen under Black Week, veckan som leder fram till årets största shoppingdag. Intressant är att e-handelsförsäljningen under Black Week minskade med 2,2% mot fjolåret.
Att det blev en positiv utveckling under Black Friday kan ha att göra med att löneutbetalningen kom då, samt att Riksbanken gav besked om oförändrad ränta.
”E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något. Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror”, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Black Friday var fortsatt den dag under Black Week med flest rabatter. Produkterna var i snitt 20% billigare jämfört med ordinarie pris.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.