E-handel
E-handeln stark i juni – försvagades i juli
För juli rapporteras en minskning med 1 procent till 11,8 miljarder.
Det framgår av Svensk Handels e-handelsindikator.
– Intresset för e-handeln är fortsatt skyhögt. Andelen som gör sina inköp online har under de senaste månaderna legat på nivåer som överträffar vad vi såg under pandemin. Det visar på att potentialen är enorm för e-handeln även i framtiden, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Han uppger att de låga köpbeloppen i juli inte kommer som någon större överraskning.
– Vi vet att hushållens ekonomi är ansträngd till följd av fortsatt höga räntor. Riksbankens kommande räntebesked blir viktigt, och Svensk Handel förespråkar en dubbelsänkning. Här har även regeringen ett ansvar i att leva upp till löftet om att arbeta för en återhämtning av hushållens köpkraft.
Per Ljungberg säger också att det inte råder något tvivel om att e-handeln från tredje land tar allt större marknadsandelar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.