E-handel
E-handeln störtdök med 12 procent i maj
Årsutvecklingen är den sämsta sedan i januari.
Det framgår av E-handelsindikatorn från Svensk Handel.
“Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ackumulerat under året januari till och med maj har e-handeln i Sverige fallit med 6 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är utvecklingen minus 7 procent.
Andelen konsumenter som e-handlar har bara minskat marginellt så här långt under året. Bland de som e-handlar handlar dock en mindre andel än under fjolåret i flertalet av produktkategorierna, exempelvis heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker.
Det genomsnittliga belopp som varje e-handelskonsument handlar för har dessutom sjunkit kraftigt. Lika många e-handlar alltså som i maj förra året men i färre kategorier och till ett lägre belopp, skriver Svensk Handel.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.