”E-handeln är inte död”

Nu kommer de första tecknen på en vändning för e-handeln i USA. Såväl tidningar som Wall Street Journal och Red Herring som undersökningsinstituten Forrester och Jupiter tecknar en bild långt bortom de senaste månadernas dotcom-död. ”E-handeln är inte död, bara trasig. Om man bara lappar ihop den kommer kunderna tillbaka”.

Amazon.com stänger kontor och sparkar folk, Ebay förhandlar om strukturaffärer att köpa franska Ibazar och konsolideringen på e-handelsmarknaden är ett faktum. Icke desto mindre har de positiva signalerna om en vändning avlöst varandra de sista veckorna. ”Den pessimism som nu sprider sig inom e-handeln är lika orealistisk och felaktig som den kraftigt överdrivna optimismen vid samma tid förra året var. Problemen som drabbade dotcom-företagen förra året var ’bumps in the road – not the end of it’.”, skrev Wall Street Journal häromdagen i en omfattande special på temat att ryktet om e-handelns död är betydligt överdrivet.

Förra veckan kom liknande budskap från forskningsinstitutet Forrester Research, där man hävdar att e-handelns undergång är djupt överdriven. ”Fler och fler konsumenter runtom i världen får tillgång till nätet och prövar att handla. Får bara e-handelsföretagen ordning på affärsidéer, nischer och logistiken så kanske det rent av blir försäljningsrekord”, menade man i rapporten.

Barnsjukdomarna, som att entreprenörer med för mycket pengar trodde att man kunde bygga ett varumärke på tre månader, har försvunnit tillsammans med många av e-handelsaktörerna. De utmaningar som återstår nu är rent praktiska, som att förbättra betalningsrutinerna.

I en undersökning gjord av Ernst & Young, baserad på e-handelsvanorna hos 4 400 personer i tolv länder, hävdar man att över 50 procent av de tillfrågade till exempel ser dyra fraktkostnader som det största hotet mot e-handeln. I övrigt menar Stephanie Stern, global direktör för detaljhandels- och konsumentprodukter inom Ernst & Young och ansvarig för undersökningen, att det är tydligt att handeln över nätet ökar, både i termer av fler och dyrare köp och vad gäller allt fler produktområden.

”År 2005 kommer e-handeln att representera mellan 10-12 procent av försäljningen av accessoarer, skönhets- och hälsoprodukter och leksaker. För produktkategorier som böcker, musik, video och hemelektronik kan den komma att ta upp till 25 procent av försäljningen”, säger hon i en kommentar till rapporten.

I E&Y-undersökningen dras framförallt tre slutsatser kring den framtida handeln. Den första är att det inte räcker med enbart e-handel utan att det är i kombination med traditionell handel som riktig framgång kan nås. ”Att sälja via flera kanaler är såväl nyckeln som den kritiska faktorn för det företag som vill bli framgångsrikt på nätet. För alla som säljer konsumentprodukter är internetkanalen ett måste – inte bara ett alternativ. Den andra tar effektivt död på myten om att e-handel skulle locka nya typer av konsumenter. ”Internetmediet attraherar inte nya kundkategorier. Det är samma konsumenter som tidigare handlat i affärerna som nu sköter sina inköp via nätet.” Den sista är att mediet som sådant inte ändrar konsumenternas köpvanor. ”Människor vill kunna köpa samma saker på nätet som de kunnat köpa i affärerna, och de väntar sig samma sortiment, kvalitet och ‘shoppingupplevelse’ som när de handlar på något annat sätt.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.