Dyr som en Gucciväska
Precis som en snygg handväska ingår i varje kvinnas basgarderob bör H&M-aktien finnas i varje aktieportfölj. Affärsvärlden har sedan tidigare en köprekommendation för aktien och då vår riktkurs på 350 kronor uppnåtts är det dags för uppdatering.
H&M har lyckats bli ett begrepp internationellt precis på samma sätt som Ikea. Bolaget har strategiskt passerat GAP i USA men har fortfarande en värdig motståndare i Inditex. Vi sätter ett plus i kanten för Inditex som egentligen har en bättre varumärkesstrategi än H&M. Inditex arbetar med flera starka varumärken som Zara, Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho och Uterqüe. Totalt har Inditex 4 264 affärer i 73 länder. Med hemmabasen i Spanien är bolaget dock drabbat av den djupa spanska krisen.
H&M har egentligen bara en stor H&M-kedja samt Weekday och Monki som är under uppbyggnad. Däremot är affärsmodellen enormt stark och tillväxten väldigt stabil. De senaste åtta åren har H&M:s försäljningsyta vuxit med i snitt 10 procent per år, med mycket små avvikelser. Under 2009 flaggar bolaget för 225 nya butiker och oförändrad tillväxt. Därmed skulle H&M nå cirka 2 000 butiker nästa år. Nya butiker är nödvändigt för att bolaget ska kunna försvara sin höga värdering. Tillväxten i befintliga butiker är nämligen försumbar.
När man reser runt i världen och ser H&M-butiker i snart sagt var stad, är det ändå bara inledningen på en möjlig tillväxt vi ser. Penetrationen är säkert under 1 procent av potentialen. Men därmed är inte sagt att vi tror att bolaget ska växa med faktor 100. Nuvarande tillväxttakt är fullt tillräcklig. Förutom butikerna har satsningen på internethandel också fungerat väl, vilket adderar potential.
Frågan är om H&M ändrar strategin under finanskrisen. Just nu uppgraderas amerikanska GAP och Sears av analytikerkåren för att de stänger butiker och drar ner kostnader. Hittills har H&M varit närmast helt förskonat från finanskrisen och ännu kan vi inte se att bolaget har ändrat något i sin tillväxtstrategi. Snarare tycker vi att H&M borde ta tillfället i akt och lägga beslag på lokaler i attraktiva lägen till de lägre hyror som pressas fram i finanskrisen.
Ett större hot mot lönsamheten är i stället valutorna som har stökat till prognoserna för analytikerna flera gånger. H&M köper i huvudsak i dollar och säljer i lokal valuta. Under den långa dollarförstärkningen som inleddes 2007 har H&M kunnat parera den ogynnsamma valutautvecklingen med att pressa inköpskostnaderna i botten. Nu när dollarn faller, är H&M en vinnare. Men de stora slagiga valutarörelserna lär fortsätta ett tag vilket ökar osäkerheten i vinstprognoserna.
H&M-aktien värderas i dag till p/e 16 på vår prognos för nästa års vinst, vilket är cirka 10 procent över branschgenomsnittet. Endast Inditex har jämförbara siffror. Det är inte billigt. Anledningen till att vi ändå förordar H&M är att aktien faktiskt sällan är billig. Vi tror också att det kan vara läge att köpa konsumtionsaktier. Konsumenterna har ännu inte åtevänt till butikerna, men vi bedömer att det bara är en tidsfråga innan detta sker. Får vi en rekyl på den senaste tidens starka börsutveckling kan det skapa det reatillfälle vi letar efter för att köpa H&M. Aktieutdelningarna har vuxit med i genomsnitt 20 procent under de sista fem åren, vilket motsvarar 60 kronor per aktie. Vi upprepar vår köprekommendation och höjer riktkursen till 400 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.