Dustin
Dustin omorganiserar och ska spara in upp till 200 miljoner
Förändringen beräknas leda till effektiviseringar och årliga besparingar om 150-200 miljoner kronor med full effekt första kvartalet 2025/26. Det framgår av ett pressmeddelande.
Den nya organisationen ger förutsättningar för att öka takten i genomförandet av Dustins strategi, med tydligare ansvar för enskilda försäljningskanaler och utveckling av erbjudandet.
Kostnaden för införandet beräknas uppgå till 70-100 miljoner kronor.
Den nya organisationen struktureras kring erbjudandet, försäljningskanaler, leverans och stödfunktioner. Cecilia Ridal blir ny medlem i koncernledningen och operativ chef, hon ersätter Alexandra Fürst som tidigare meddelat att hon lämnar bolaget. I samband med förändringen väljer Rebecca Tallmark, chef för SMB, att lämna Dustin. Rekryteringen till den nya rollen som chef för Relation Sales påbörjas omedelbart och Johan Karlsson blir tillförordnad tills rekryteringen slutförts.
“Med utrullningen av den gemensamma IT-plattformen kan vi ta nästa steg och implementera en ny organisation som stärker vår förmåga att leverera på vår strategi och samtidigt möjliggörs effektiviseringar om 150-200 miljoner kronor. Det gör att vi kan stärka vår position på marknaden, öka vår försäljning online och av standardiserade tjänster samt bättre tillvarata de möjligheter som kommer med en förändrad marknad”, säger Johan Karlsson, vd och koncernchef för Dustin.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.