Digitalpenna inget att skriva hem med
Redan före lanseringen av pennan är företaget upphaussat, även om bolagsvärderingen var ännu högre under internetåren 1999 och 2000. Idag värderas bolaget till 2,3 miljarder kronor, vilket för övrigt är detsamma som för kontorsvarukoncernen Esselte med en omsättning på 11 miljarder kronor.
Den värderingen betyder att pennan spås bli en succé och det är långt ifrån säkert. Det är nämligen inte helt okomplicerat att använda pennan som säkert kommer att finnas i en mängd glada färger så småningom.
Anoto Group håller på att nämnändras från C-Tech och under det namnet har bolaget tidigare utvecklat, tillverkat och sålt en penna som kan scanna och lagra text. Den nya pennan är en vidareutveckling av C-Techpennan som har tagit fram i samarbete med Sony Ericsson. Upplägget är att Sony Ericsson tillverkar pennan och Anoto får royalties på varje såld penna. Ericsson är för övrigt Anoto största ägare med 24 procent av aktierna.
Krånglig kringutrustning
Den stora förändringen är att det går att skicka iväg informationen som ett mail eller sms. För det krävs dock en hel del kringutrustning. Förutom den digitala pennan behövs ett digitalt papper, en telefon (SonyEricssson erbjuder idag fyra modeller som funkar ihop med pennan) och ett mobiltelefonabonnemang. Det blir dyrt.
En penna kostar cirka 2 900 kronor och sedan tillkommer kostnaden för att skicka ett e-mail som går loss på 3-4 kronor per styck, en anslutningsavgift på 120 kronor, en månadsavgift på 49 kronor och ett särskilt digitalt anteckningsblock som liknar gamla klassiska post-it-lappar för omkring 50 kronor. Och då för man inte ens en helt fullödig produkt eftersom det ofta blir fel när pennan tolkar e-mailadressen.
Så med risk för att låta teknikfientlig, tvivlar Affärsvärlden på att tillräckligt många kunder ser fördelar som är stora nog för att köpa pennan. Den lär inte slå hos den breda massan, åtminstone inte än på ett antal år.
Som företag betraktat har dock Anoto en stark position. Företaget har viktiga avtal med de stora branschaktörer som krävs för att lyckas. Bland företagen som deltar i utvecklingen av pennan återfinns teleoperatören Vodafone, SonyEricsson, papperstillverkaren 3M, mjukvarujätten Microsoft, Hitachi och PC-tillbehörstillverkaren Logitech. Samarbetet med Logitech förväntas förövrigt ge licensintäkter på 40-80 miljoner om året de kommande två åren.
Anoto är dock inte ensamma på marknaden. En vass konkurrent är det israeliska företaget OTM Technologies VPen som använder en något annorlunda teknik.
Första kvartalet omsatte Anoto 52 miljoner kronor och gjorde en förlust på 106 miljoner kronor före skatt. Två tredjedelar av försäljningen kom från föregångaren läspennan C-Pen och resten var konsultarvoden och försäljning av komponenter för till exempel bildsensorer.
Osäker försäljning
Det är alltid knepigt att värdera bolag vars marknads- och försäljningsutveckling är långt ifrån självklar. Marknaden för handdatorer kan dock tjäna som referens eftersom de används på ungefär samma sätt. Förra året såldes drygt 13 miljoner handdatorer runt om i världen.
Om pennan blir lika populär som handdatorn samtidigt som priset förblir oförändrat kommer totalmarknaden att värderas till 40 miljarder kronor. Potentialen för Anoto är dock inte lika stor eftersom bolaget bara får en royalty på mellan 8 och 16 US dollar per såld penna samt en rörlig intäkt för varje meddelande som skickas.
Förutom att det är ytterst svårt att tro att pennan blir en succé, är dessutom bolagets finansiella situation en smula prekär. Bolagets kassa räcker nämligen inte till årets slut, räknat på hur mycket pengar bolaget förväntar sig göra av med under andra kvartalet. Det betyder att Anoto kan behöva pengar någon gång efter semestern.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.