Digital Communication Media: Klarar skivan

Skivtillverkaren DCM ska till börsen. Specialisering och täta kundkontakter gör att bolaget har framtiden för sig.

Hur lustigt ser det egentligen ut för DCM, den svenska CD-tillverkaren som är på väg till börsen? På senare år har så kallad CD-replikering blivit hårt konkurrensutsatt och priserna har rasat i backen. Samtidigt går skiv- och mediebolag samman och blir allt starkare förhandlingsparter.

Dessutom är läget fortfarande oklart för hur musikbolagen ska kontrollera sina upphovsrätter. Vem bryr sig om att köpa CD-skivor när det går att ladda ned musik gratis från internet?

Om DCM uteslutande ägnat sig åt massproduktion av musik-CD så skulle Affärsvärlden definitivt avråda sina läsare från aktien. Men det Kistabaserade DCM satsar på en liten nisch, att tillverka små serier till små kunder. Företaget säljer till exempel inte till internationella skivbolag. Det är denna egenskap som sannolikt räddar bolaget och gör DCS-aktien värd att teckna.

Tillverkningsföretag

I grund och botten är DCM ett tillverkningsföretag även om denna benämning sällan uppskattas av företagsledningar. Under sin tioåriga historia har bolaget haft en stabil tillväxt och dessutom bytt ut den ursprungliga tillverkningen av vinylskivor och musikkasetter till att lägga musik, film och annan multimedia på CD och DVD. Bolaget omsätter cirka 300 miljoner kronor och är störst i Norden.

Tillverkningsprocessen är rätt komplicerad men är i grunden samma process som stora CD-tillverkare, som exempelvis tyska Sonopress, använder sig av.

“Men vi kan göra små serier och leverera snabbt, kanske inom 24 timmar. Dessutom tar vi ofta på oss udda jobb”, förklarar Johan Ahlgren, VD i DCM.

Ibland både packar och lagrar DCM de färdiga skivorna åt sina kunder. DCM har i första hand satsat på att etablera sig som lokal tillverkare och att ha tillverkningsmaskiner, kostsamma investeringar i storleksklassen 10-20 miljoner kronor, på fyra orter. Därmed går leveranserna snabbare. Dessutom går det att stoppa serier mitt i produktionen om kunden har hittat ett programfel.

Så gott som alla förvärv sedan starten har handlat om att köpa kundbaser, snarare än teknik. Några bolagsköp har också givit DCM nya kundkategorier. För åtta år sedan tillverkade bolaget bara åt musikindustrin, skivbolagen MNW och BMG är fortfarande stora kunder. Idag gör bolaget cd-rom till utbildningsbolag och dvd-skivor till multimediabolag.

På internet

I linje med utvecklingen satsar DCM också på internetprodukter. Dels har bolaget åtagit sig att bränna individuellt anpassade cd- eller DVD-skivor som kundernas sajtbesökare beställer. I år lanseras dessutom ett nytt distributionssystem för överföring av komprimerad digital information via nätet. Systemet komprimerar inte bara till det kända MP3-formatet utan på många andra sätt också. Kunderna blir desamma, alltså mindre mediebolag.

Internet gynnar mediemarknaden men å andra sidan blir läget tuffare för små tillverkare som DCM. Bolaget hamnar därför i kategorin mitt emellan mognad och tillväxt, vilket också aktiens teckningskurs pekar på: mellan 42 och 49 kronor. Det ger en värdering på ungefär 20 gånger förra årets vinst, vilket varken är billigt eller dyrt för ett så här litet bolag. Sannolikt stiger ändå kursen när aktien noteras på börsens O-lista 24 maj. Teckning för DCM-aktien ska ske hos Carnegie före 15 maj.

Nya maskiner

Emissionen ger bolaget 100 nya miljoner kronor vilket delvis ska användas till nya maskiner. En fjärdedel av bolaget hamnar i nya händer. Det innebär att bolagets ursprungliga huvudägare, Carl Gustaf Langenskiöld, minskar sitt ägande. Det gör även övriga större huvudägare som Euroventures, Sjätte AP-fonden och Turnit som har kommit in i bolaget under de senaste ett och halvt åren.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase