Diamantjätten tvingas sänka priserna

Den anrika diamantproducenten De Beers tvingas till radikala grepp för att möta prisfallet på oslipade diamanter, skriver Bloomberg.

De Beers, som kontrollerar 30 procent av världens diamantproduktion, uppges ha sänkt priserna med 10 procent förra månaden.

Företaget plöjer nu ner tiotals miljoner dollar i en annonskampanj för att få fart på juvelförsäljningen. Kampanjen siktar in sig på USA och Kina som står för hälften av världsmarknaden, enligt Bloomberg

Offensiven följer efter att två nedskrivningar av produktionsmålen inte fått bukt med prisfallet. Priset på oslipade diamanter har rasat med 14 procent i år och är på väg mot det femte raka kvartalet av nedgång, den längsta perioden på ett decennium.

De Beers grundades 1888 i Sydafrika av Cecil Rhodes. Så sent som i början av 1990-talet kontrollerade företaget 90 procent av världens diamanthandel.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase