Apple
Detta är världens mest värdefulla varumärken
För femte året i rad toppar Apple listan när Interbrand rankar de 100 mest värdefulla varumärkena. Enligt Interbrand har Apples varumärke stigit med 3 procent till 184 miljarder dollar.
Google, vars varumärke Interbrand värderar till 141 miljarder dollar, en ökning med 6 procent, bibehåller också sin andraplats.
Samtidigt petar Microsoft Coca Cola från tredjeplatsen. Detta då Microsofts varumärkesvärde har stigit med 10 procent medan Coca Colas har sjunkit med 5 procent.
Amazon avancerar från en åttonde till en femteplats, och visar en ökning av varumärkesvärdet på 29 procent till 65 miljarder dollar. Facebook gör emellertid det största klivet, från en femtondeplats till en åttondeplats, vilket möjliggörs av att varumärket beräknas ha stigit i värde med hela 48 procent till 48 miljarder dollar.
Svenska H&M:s varumärkesvärde har minskat med 10 procent till 20 miljarder dollar och varumärket intar plats 23 på listan. Ikea, vars varumärkesvärde istället ökar med 4 procent, kommer in på plats 25.
Ranking | Varumärke | Värdering i miljarder dollar* |
1 | Apple | 184 |
2 | 141 | |
3 | Microsoft | 80 |
4 | Coca Cola | 70 |
5 | Amazon | 65 |
6 | Samsung | 56 |
7 | Toyota | 50 |
8 | 48 | |
9 | Mercedes | 48 |
10 | IBM | 47 |
*Värderingarna är avrundade till närmsta heltal.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.