”Det vackra är det viktiga”
Konstmarknaden växer och auktionshus världen runt slår rekord när budgivningarna summeras. I takt med att marknaden globaliseras alltmer ökar trycket på ett antal fixstjärnor vars varumärken får allt större betydelse.
I Stockholm såldes just nu ett verk av den amerikanske Jean-Michel Basquiat på Auktionsverket, en av de tio högst betalda nutida konstnärerna.
– När fler och fler ekonomier öppnar upp i världen blir såklart köparna fler. Det driver upp priserna, säger Niclas Forsman, vd för Stockholms Auktionsverk.
Vad ska man tänka på om man vill samla då? Att inte enbart se det som en investering är det viktigaste rådet från de flesta erfarna samlare Affärsvärlden talar med.
– Det är för svårt att säga vilka som ska bli framtida klassiker, säger Karolina Bertorp på Moderna Samlare, ett företag som hyr ut konst och som ger råd kring konstköp.
Niclas Forsman anser att konst måste beröra köparen.
– Och berör det dig så berör det säkert andra.
Vill man ändå tänka i termer av ekonomisk investering så finns det några grundråd:
Läs auktionshusens kataloger. De ger en bra kunskap om marknadspriserna.
Att konstnären som man handlar av har en bra gallerist som ser till att konstnären syns på viktiga mässor eller gallerier.
Att konstnären har ett eget språk. Ett unikt sätt att uttrycka sig kan vara värdefullt.
– Sedan måste konstverket säga något om och kännas relevant för tiden vi lever i. Det kan vara svårt att se om man inte tittar på konstnärens hela utgivning, säger Karolina Bertorp.
Intresset för skulptur ökar. Internationellt en trend sedan länge men nu på riktigt i Sverige.
– Egentligen är det larvigt att kalla det en trend eftersom det är en så gammal konstart, men intresset för att köpa ökar rejält just nu och fler och fler konstnärer uttrycker sig skulpturalt, säger Niclas Forsman och nämner Cajsa von Zeipel eller Linn Fernström som exempel.
Allt fler aktörer spelar roll på konstmarknaden i dag. Utöver de tidigare givna – curator, gallerist och kritiker – så är samlaren en allt viktigare spelare.
På samma sätt som den som spekulerar på börsen är intresserad av vilka bolag som finansmannen Fredrik Lundberg går in i, finns det konstköpare som följer storsamlares inköp. Något som kan driva konstpriser internationellt, enligt Karolina Bertorp.
Ta till exempel den schweiziske tidigare Kina-ambassadören Uli Sigg, och hans betydelse för kinesisk konst och framför allt Ai Weiwei. När Sigg började samla på slutet av 1970-talet var ingen i väst intresserad. Nu skriker alla efter samtida kinesiskt.
När Uli Sigg 2011 donerade nästan 1 500 verk till svenske Lars Nittves blivande stormuseum M+ i Hongkong värderades donationen av Sothebys till drygt 1,1 miljard kronor.
– För många samlare är det nästan som att sälja sina barn när de ska göra sig av med sin konst. De har sysslat med detta under 20–30 år och då gäller det att hitta ett hem som kommer att vara bra för de här barnen, har Lars Nittve tidigare sagt.
En samlare långt under den nivån och som just därför är intressant att följa är webbentreprenören Tom Böttiger i Stockholm. Han samlar i stort sett bara svensk samtidskonst, med en bredd från redan etablerat till vårsalongsnybörjare. Han handlar definitivt inte med hjärnan.
– Nej, den är väldigt sällan med. Jag samlar bara med hjärta och mage.
Ofta väljer han verk redan i ateljéerna. Och magkänslan kommer direkt.
– Det tar mindre än en halv minut att välja ett verk bland säg 40 stycken.
Tom Böttiger ger ofta råd till den som vill samla – men inte till den som bara ser konst som investering. Han varken vill eller kan ge sådana råd.
– Samtidskonsten är ju extremt riskfylld, jämfört med till exempel en Isaac Grünewald-tavla. Men det skiter jag i. Det vackra är det viktiga.
Och man behöver inte alls vara väldigt rik för att samla på konst. Det finns konst att köpa långt under Basquiatpriser, säger Böttiger.
– Gallerierna cementerar myten om att konst bara är till för miljonärer. Går du in slafsigt klädd får du oftast ett taskigt bemötande.
– Men det finns mycket konst, och även fotografi, till modesta priser. Du måste bara lita till ditt eget öga.
Han har runt 350 verk i sin samling. Huvuddelen hänger på hans företag Cloud Nine och visas för intresserade.
Han vill hålla ihop sin samling, inte sälja och se den skingras.
– Nej min samling är ett statement i sig. Jag har ett stort ansvar för konsten och att den visas.
– Och vi som medborgare och kollektiv har en oerhörd skuld till hela konstnärskollektivet. Så som de kämpar för att skapa nya spännande alster, och så fattiga som de är. Det är det inte många som tänker på.
Av: Anders Frelin
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.