Com Hem
”Det pågår en utrensning på Com Hem”
Com Hems affärsområde Operations ägnar sig åt allt som har med drift och service av nätverket att göra och affärsområdet har cirka 200 hundra anställda. Enligt uppgifter till Affärsvärlden har Com Hems styrelse lagt fram ett besparingsprogram på 60 miljoner kronor för Operations. Men något varsel har inte lagts. Istället handplockas folk och sparkas ut.
– Det försöker ge sken av att folk går frivilligt. Men de är inte sant, jag fick sparken. En massa chefer på operations har lämnat, och inte på frivillig basis, utan genom något som ser ut som en utrensning, säger en av Affärsvärldens källor.
– Jag tror inte det här är en dålig förändring. Com Hem behöver få flödena att funka bättre, så att det är tydligt vem som ansvarar för kundleveranserna. Men hela hanteringen av resurser och människor, den är inte svensk, säger en annan.
Com Hems presschef Fredrik Hallstan håller dock inte med.
– Processen har skett på ett helt korrekt sätt i samverkan med de lokala fackföreningarna, säger han.
Han menar även att uppgifterna om ett besparingsprogram på 60 miljoner kronor inte stämmer.
“Det här handlar inte om besparingar. Det som ledningen gör är att effektivisera organisationen så att vi kan förbättra vår kundupplevelse”, skriver han i ett mejl till Affärsvärlden.
I ledningsgruppen för Operations har fyra av sex personer lämnat. Dessa är Krister Tånneryd, chef för Operations, Karin Lindström, chef för Service Production, Jens Lundvall, chef för Business Development och Anders Nilsson, chef för Network Production. Därtill har ytterligare sex personer i olika chefsbefattningar blivit av med sina jobb.
– Flera av dem som slutat har blivit erbjudna andra tjänster, men tackat nej till dem, säger Fredrik Hallstan.
Sparprogrammet på 60 miljoner kronor är inget han vill kommentera.
– Vi ser alltid över våra kostnader, men vår omorganisation syftar till att bedriva vår verksamhet på ett kundvänligare sätt, tillägger han.
I korridorerna surras det som aldrig förr. Ryktet internt är att antal anställda ska ner på 2013 års nivåer. Enligt en av källorna är det orimligt att skära ned till de nivåerna. Sedan dess har Com Hem både lanserat nya produkter och ökat marknadsföringen. Missnöjet är stort och flera anställda ser sig om efter nya jobb.
– Com Hem förlorare en massa kompetens. Många duktiga medarbetare ersätts med ett omoget ledarskap.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.