Det måste komma mycket mera om Live ska locka

På måndagen lanserade Vodafone sin nya satsning Live! Mest handlar det om att skicka bilder. Resten handlar om att ta betalt för wap i fyrfärg.

På måndagen lanserade Vodafone sin nya tjänst Live!. Det är ingen nyhet. Reklamfilmen med David Beckham har redan rullat på TV-apparaterna ett bra tag. Nyheten är att man nu kan köpa telefonen. En annan nyhet är det att det är kameratelefoner från asiatiska Panasonic som ska driva lanseringen. Ericsson och Nokia fixar det helt enkelt inte.

OUMBÄRLIGT: Tur att den här killen hade mobilen med sig.

Men jag ska säga det på en gång. Jag gillar det inte. Det innebär inte nödvändigtvis att Vodafone inte kommer att sälja några telefoner, eller att det inte kommer att skickas några MMS, bara att Live helt enkelt inte är intressant. Man för inte visionerna om ett mobilt samhälle en millimeter längre framåt och riskerar därför att bli en parentes.

Det som emellertid är intressant med Live är att det är så här som Vodafone tänker sig att det ska se ut i våra telefoner framöver. Närmare bestämt i cirka en miljon telefoner världen över redan under första kvartalet nästa år. 3G är bara en teknik som i framtiden kan göra tjänsterna snabbare.

Och det första man gör efter att ha hållit i en Live-telefon ett par minuter är att falla på knä och be Jultomten eller annan högre makt att snabba på med 3G. Det går nämligen ofattbart långsamt.

När man ändå håller på kan man gärna be om något roligt också. Vodafone har den intressanta Internet 1995-inställningen att telefonen ska ses som en galleria där hågade samarbetspartners kan ställa ut och ta drygt betalt för sina varor. Jag kan exempelvis köpa ett dagspass till nyhetsleverantörer som Aftonbladet, GP eller Reuters. I fallet Aftonbladet kostar det 3 kronor för att få wappa runt i tjänsten ett helt dygn (ha helt klart för er att det är färg-wap vi talar om).

Finns billigare sätt
Men jag förstår faktiskt inte varför jag ska betala (om jag nu till äventyrs vill wappa)? Det är ju bara att ta upp menyn, knappa in wap-adressen och få tillgång till samma material gratis. Användaren får med andra ord betala för att Aftonbladet marknadsför sin wap-tjänst i Live och har en knapp där.

Aftonbladets öppna tjänst ska i och för sig stängas enligt Vodafone. Men alla kan inte stänga. Galleriamodellen innebär naturligtvis också att utbudet är tämligen begränsat i Live och heller inte kan bli så stort av rent navigeringstekniska skäl.

TUMMEN UPP: Samantha Mumba loves Live. Kanske inte bara för att hon får betalt för det.

I övrigt är Live förgylld med lite bilder och betalningsmetoder som gör att det exempelvis går att shoppa och skicka blommor från telefonen. På sikt ska det finnas än mer shopping. Man kan också surfa bland lite bilder och andra filer som kan laddas ner. Och kolla sin Vodafone-mail. Dit kommer det nu inte så mycket e-post varför det är lite begränsat värde i tjänsten, allra helst som det inte går att läsa bifogade dokument.

Jo visst, vi ska heller inte glömma att prissättningen inte slutar med olika avgifter. Du får också betala för varje Kb som rinner genom fingrarna. Lite olika dyrt beroende på abonnemang, men det kan kosta upp till 13 öre per Kb, om man är kontantkortskund. Men det är ju de ungdomar som Live vänder sig till.

Under den första timmen som Affärsvärlden satt och lekte med telefonen lyckades vi komma upp i rätt många hundra Kb. Enkel matematik ger vid handen att man snabbt kommer upp i hundralappar. Riktigt snabbt drog det iväg när vi vandrade omkring bland spel och bilder.

Laddat batteri!
Vodafone pekar gärna på att både MMS och trafikavgifterna är gratis fram till sista januari nästa år. Och att avgifterna ska ses över. Själv får jag associationen till andra skolgårdsfenomen; Första silen är gratis. Men sedan kostar det.

Fördelen är att den som är villig att binda sig dyrt i 24 månader kan få en helt OK telefon för under 2 000-lappen.

Live är också tänkt att fungera enkelt direkt ur kartongen. Till och med batteriet är laddat. Det är en sanning med modifikation. Och Vodafone Live knappen som man ska kunna trycka på och som automatiskt förflyttar en till menyn är det också bara att glömma. Den fungerar bara när du står allra högst upp i menyträdet. Det är ingen “startsideknapp” med andra ord.

Sammanfattandet av Live blir att det är kul att det går att skicka bilder (vilket snart sagt varje telefon klarar av). Och för mig är det 80, nej 90 procent av hela värdet. Allt annat i Live kan jag klara mig utan, trots att jag är en prylidiot av format och går och hoppar i väntan på den mobila revolutionen.

Men jag är å andra sidan också en fullblodsdogmatiker. Mobilt internet kommer att revolutionera världen. Och jag förstår inte varför jag ska nöja mig med ett pytte-sub-segment av vad nätet har att erbjuda. Om vi bara fick lite dräglig wlan-access (vilket vi förr eller senare får) skulle ingen ens prata om tjänster som Live. På samma sätt som alla användare av webben numer har glömt tjänster som Minitel.

Nu kan naturligtvis Vodafone ducka den mesta av kritiken genom att peka lite klurigt på frågeställaren, blinka med ena ögat och säga “Vänta bara, det kommer mera.”

Vodafone ska också ha heder för att de hittills är de enda som har kommit med något överhuvudtaget.

Men det måste komma oerhört mycket mera om Live ska få mig att acceptera detta som något annat än en högst tillfällig företeelse. Om detta ska vara den mobila framtiden vill jag helt enkelt inte vara med.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF