Den nya PC-marknaden

Små PC-byggare som säljer direkt till kunderna tarmarknadsandelar.

Flera analysföretag har offentliggjort sina siffror förfjolårets persondatorförsäljning i Sverige. En slutsats frånsiffrorna är att en tidigare kraftig tillväxt har stannat av.Från 20-procentiga tillväxttal för 1990-talets första hälft,stannar de olika analysföretagens siffror för PC-försäljningenunder 1996 på 5-10 procent.

En annan slutsats är att PC-branschen är under omstrukturering.I Sverige tar inhemska s.k. PC-byggare marknadsandelar. Det ärföretag som i egna fabriker sätter samman datorer medkomponenter från olika leverantörer. För 1996 har PC-byggarna enmarknadsandel på 20-25 procent, beroende på vilket analysföretagman lyssnar till. Det är en ökning från cirka 15 procentsmarknadsandel under 1995.

Därmed är Sverige på väg mot en branschstruktur liknande den iTyskland och i våra nordiska grannländer. Här når PC-byggarnaupp till 50 procents marknadsandel.

En annan tydlig trend i PC-branschen, såväl globalt som iSverige, är att direktförsäljning av datorer ökar i betydelse.Två av förra årets mest framgångsrika PC-tillverkare varamerikanska Dell och Gateway 2000. De båda säljer sina produkterdirekt till kunderna, utan att gå via traditionelladistributionskanaler som återförsäljare och grossister. Utandessa mellanled kan de lägga priserna lägre än konkurrenterna.PC-branschen domineras traditionellt av amerikanska tillverkaresom Compaq, IBM och, på senare år, även asiatiska tillverkaresom Toshiba, Fujitsu och Acer. Tillverkningen har lagts iasiatiska låglöneländer och skett i jättefabriker, för attpressa inköpspriserna. Nyckelordet har varit stordriftsfördelar.Det som banar väg för PC-byggarna och direktförsäljarna är attflexibilitet har blivit allt viktigare, på bekostnad avstordriften. Produktlivscykeln i branschen blir kortare och ärnu nere på cirka sex månader. En liten PC-byggare kan varaflexibel och snabbt anpassa utbudet till efterfrågan. Dell ochGateway 2000 undviker lager genom att bara bygga datorer somredan är beställda.

Både PC-byggarna och direktförsäljarna kan garantera kundernaden senaste tekniken. De stora spelarna, däremot, hamnar lättmed lager av gamla modeller som måste säljas ut.

Att snabbt anpassa produktionen är också viktigt för att kunnahålla låga priser – särskilt när komponentpriserna åker bergochdalbana. I fjol gynnades PC-byggarna och direktförsäljarna avatt priset på så kallade minneskomponenter rasade kraftigt påvåren. De mindre och flexibla spelarna kunde snabbt sänkapriserna på sina datorer med bibehållen marginal. De andratillverkarna tvingades i flera fall sälja av sitt lager medförlust.

Lagren är också dyra därför att priserna på nya datorer fallerså snabbt, i takt med att nya modeller lanseras. Att sälja gamlaPC-modeller kräver kraftiga rabatter, vilket det flexibla PC–byggarna och direktleverantörerna slipper.

SMÅ BYGGARE VÄXER SNABBTTotalt såldes 160.000- 200.000 datorer sammansatta av någoninhemsk PC-byggare i Sverige förra året, enligt de olikaanalyshusens beräkningar.Men marknaden är starkt fragmenterad,det finns hundratals PC-byggare i Sverige. De största enskildaföretagen – relativt okända aktörer, med namn som Scandic, EDUteknik och Network Data – tillverkar cirka 10.000 datorer omåret.

Det som öppnat vägen för PC-byggarna är att innehållet i enpersondator allt mer kan liknas vid bulkvara. Oavsett märke pådatorn innehåller den samma komponenter från ett fåtaltillverkare.Det finns bara 3-4 tillverkare av minne, moderkort,skärmar och så vidare, som alla vänder sig till. Och för datornshjärna, mikroprocessorn, finns det i praktiken bara entillverkare:amerikanska Intel. En PC från Sverige kan alltså hålla sammaprestanda som en PC från något av de ledande märkena. Det råderhård konkurrens mellan leverantörerna. Trots de små volymernafår PC-byggarna därför köpa komponenter för nästan samma prissom de globala PC-företagen. Genom att vara små och flexibla kanPC-byggarna t.o.m. hålla lägre priser än de stora drakarna.Demindre sammansättningsfabrikerna säljer främst till lokalaföretag och till privatpersoner. Somliga använder sig avåterförsäljare, medan andra säljer direkt till kunden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.