”De senaste tio åren bara försvann”
I början på 1990-talet hade Fastpartners storägare och vd Sven-Olof Johansson nästan två miljarder i skulder. Han var ytterst nära att krascha ekonomiskt. Då tog han med sig en Ferrarikatalog till jobbet och valde ut vilken Ferrari han skulle ha när allt hade vänt och han var på plus igen. Det framstod som skrattretande, men skrattar bäst som skrattar sist.
Numera är han ägare till La Ferrari, en av de specialbilar som Ferrari tillverkar en gång per decennium och som endast några få utvalda kunder får köpa. En handfull svenskar tillhör den lyckliga skaran. Men trots att det är hans absoluta drömbil drar han sig för att prata om den.
– Nej, det verkar så skrytsamt.
Det är ändå uppenbart att han vurmar för sitt vrålåk. Han berättar att han nyligen köpt den och att den accelererar från noll till 100 kilometer i timmen på mindre än tre sekunder, från noll till 200 på sex sekunder och från noll till 300 på 13–14 sekunder.
– Det är den mest omtalade bilen just nu.
Fartmonstret har 1 000 hästkrafter och ser exceptionell ut.
– Alla högprestandabilar tenderar att gå åt samma håll. De är vindtunneltestade och har liknande linjer, men La Ferrari ser unik ut.
Hans nya svarta pärla har inget bagageutrymme, bara ett fack framför vindrutan.
– Det är så litet att jag inte ens får ner en läsplatta.
Liksom Formel 1-bilar har La Ferrari både en förbränningsmotor och en elmotor. Elmotorn går i gång väldigt snabbt på låga varv, vilket gör att bilen accelererar snabbt. När man bromsar laddas batteriet.
– Jag har alltid velat ha en sådan här special-Ferrari. Jag har försökt köpa en F50 och en Enzo tidigare, men jag har aldrig fått göra det, säger Sven-Olof Johansson.
Ändå är han delägare i Autoropa som säljer Ferrari och flera andra lyxbilar i Sverige.
Sven-Olof Johanssons passion för Ferrari föddes redan när han var ung. Idolen Miles Davis hade en Ferrari och Sven-Olof Johansson bestämde sig för han skulle ha en i framtiden. Men han såg det inte som en dröm. Tvärtom, det var något han bestämt att han skulle ha.
Nu är Sven-Olof Johansson 68 år och har haft ett antal Ferrari. Men han har också hela tiden velat ha den läckraste varianten. Att den är snabb är viktigt, för han kör sina bilar på bana, både i Sverige och i Frankrike där han tillbringar en del av sin tid. Bilen är inte gjord för landsvägskörning, den har hård fjädring samt ett lågt, hårt och skålat framsäte. Föraren ser ut att sitta några centimeter över asfalten.
– I Frankrike finns tre banor i närheten. En drivs av Jacques Lafitte, en gammal Formel 1-förare som jag känner ganska väl.
Som mest har han kört uppåt 300 kilometer i timmen. Åkt av banan har han gjort många gånger.
– Det släpper oftast bak i en kurva eller också touchar man en annan bil.
En gång tappade han kontrollen, krockade bilsidan mot räcket och skadade huvudet, trots att han hade hjälm och bilen var utrustad med en störtbåge.
– Jag tappade korttidsminnet en vecka. Jag trodde att jag bodde på Nybrogatan 37, där jag en gång bott. De senaste tio åren bara försvann.
När hjärnan hade återhämtat sig fortsatte han att köra fort. Att sitta still har aldrig varit Sven-Olof Johanssons grej.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.