Därför tjänar oljebolagen på 640 mils omväg

Fullastade oljetankers tjänar på att ta omvägen runt Afrika i stället för att gå genom Suezkanalen, skriver Bloomberg.

Minst fem tankfartyg fyllda med diesel och flygbränsle seglar runt Sydafrika på väg till Europa, trots att det är 640 mil längre än ordinarie rutt genom Suezkanalen i Egypten.

Oljepriset har fallit med 50 procent sedan augusti i fjol. Prissättningen har minskat handlares behov av snabba leveranser eftersom framtida kontrakt är dyrare än omedelbara. Detta tillsammans med dramatiskt billigare fartygsbränsle gör det fördelaktigt att behålla lasten till havs. En längre rutt ger också handlare fler valmöjligheter var de vill sälja lasten.

Samtidigt är det goda tider för långdistanstankers. Ett tankfartyg av den typ som används för Afrikarutten kommer att tjäna nära 30 000 dollar om dagen i år, den högsta summan på fem år. skriver Bloomberg.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase