Därför kostar klockan så mycket
En klocka ska vara snygg att titta på, men för många är innehållet i boetten minst lika viktigt. Där finns det mekaniska urverket, klockans hjärta, som i alla tider fascinerat många, inte minst för att de uppemot 200 delarna ska rymmas på väldigt liten yta. I urverket finns en kraftkälla, en regulator, en tidhållare, en växelmekanism och en urtavla. Regulatorn överför energi till tidhållaren, som i sin tur håller takten genom en regelbunden oscillerande rörelse.
Ett urverk kan ha ytterligare funktioner, eller komplikationer som det heter på klockspråk, och de påverkar i stor utsträckning hur mycket klockan är värd. Utöver kilopriset på metall och diamanter förstås.
En av de dyraste komplikationerna är tourbillonen, som endast förekommer i avancerade urverk. En tourbillon förhindrar att urverket påverkas av yttre faktorer som jordens gravitation och med hjälp av den blir uret mer exakt.
En tourbillon kräver hantverksskicklighet på högsta nivå och bara ett fåtal märken klarar av att tillverka dem. Det är anledningen till att urverk med tourbillon kostar betydligt mer än urverk utan. En tourbillon är oftast placerad vid klockan 6 och innehåller cirka 100 delar monterade i ett utrymme stort som en ärta.
Konstruktionen patenterades första gången 1801, av schweizaren Abraham-Louis Breguet, urmakare vid hovet i Versailles. En av de första varianterna placerades sedan i en klocka som Breguet levererade till Napoleon. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och det finns numera flera olika tourbilloner, där den dyraste och mest avancerade är ”the flying tourbillon”. Finessen med den är att den inte sitter fast med brygga, utan är fäst på en enda punkt.
Numera behövs inte en tourbillon för att en klocka ska visa exakt tid. Det pågår till och med en debatt bland urmakare om tourbillonen verkligen hade eller har någon nämnvärd effekt på klockors förmåga att visa rätt tid. Oavsett är det en av de funktioner som värderas högst av dagens samlare och så länge de är beredda att betala hundratusentals kronor för funktionen lär det finnas någon som vill tillverka den.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.