Därför hatar kvinnor managementböcker

Svenska affärskvinnor har inte mycket till övers för guruböcker på temat ledarskap.

- Jag hatar dem, säger Peggy Bruzelius, styrelseproffs.

När Peggy Bruzelius, som bland annat är ordförande i kapitalförvaltningsbolaget Lancelot och vice ordförande i Electrolux, var ung läste hon några managementböcker, vars titlar hon nu glömt.

– Det gav mig absolut ingenting.

Signhild Arnegård Hansen, vd för Svenska Lantchips, tycker att managementböcker verkar vara för generella för att ge något praktisk nytta.

– Jag läste en för några år sedan. Vad hette den…. Den där med pyramiderna. (Riv Pyramiderna av Jan Carlzon, reds anm). Efter det har jag inte läst någon.

Är det bara affärsmän som köper och läser managementböcker? Affärskvinnor verkar i alla fall inte göra det. I boken Ledstjärnor, 57 kvinnor om ledarskap, svarar de intervjuade på frågan: Bästa managementlitteratur? Endast en handfull av kvinnorna anger en specifik titel. Övriga svar signalerar ett ointresse eller närmast ett förakt för bokgenren som omsätter stora pengar och är något av en trendsättare i näringslivet.

Varför läser kvinnor inte managementböcker?
– Jag vill vända på frågan och undrar varför män inte läser skönlitteratur. För det gör de inte, i synnerhet inte svenska män, säger Peggy Bruzelius.

Möjligen, menar Peggy Bruzelius, läser män böcker om företagsledning och organisationsprocesser mest för att hänga med i snacket.

– Jag undrar om det är effektivt, om de får ut något av böckerna, eller om det är slöseri med tid. Jag läser dem inte, och det har ju gått rätt bra ändå för mig.

Själv läser Peggy Bruzelius hellre doktorsavhandlingar. Kanske är de inte så lättlästa alla gånger, men de undviker misstaget som författare till managementböcker gör – att blåsa upp en specifik erfarenhet till en universell sanning, tycker hon.

Men om någon vill skriva en managementbok som skulle intressera dig, vad skulle du tipsa om då?
– Låt bli, säger Peggy Bruzelius.

Inte heller kvinnliga ledare i chipsbranschen verkar ha något behov av managementböcker. Signhild Arnegård Hansen, som också är vice ordförande för Svenskt Näringsliv, tycker sig inte få ut någonting av böcker som Att välja ledare, The Medici Effect eller Karaoke Kapitalism.

– Jag tror att kvinnor bygger sitt ledarskap mer på egna erfarenheter och sin intuition än vad män gör. Män kanske har ett större behov av att slå upp i en bok för att veta hur man ska lösa ett problem, säger Signhild Arnegård Hansen.

Den kunskap som många affärsmän verkar hämta från böckerna – den hämtar hon från sina barn. Hennes familj, med sex barn, är nästan som ett litet företag.

– Jag kan se hur olika människor är även om deras miljö är likadan. Familjen lär mig mycket om ledarskap.
_____________________

BÖCKERNA SKRIVS AV MÄN FÖR MÄN

Sju av tio läsare av managementlitteratur är män.
– Att kvinnor inte läser managementlitteratur måste bero på att böckerna inte talar till dem, säger Carin B Eriksson, doktor i organisationspsykologi.

Det är lättare för män att hitta förebilder, att läsa böcker om andra män som skriver om hur de löst problem och skapat tillväxt, menar Carin B Eriksson, som forskar vid Uppsala universitet om villkor för manligt respektive kvinnligt ledarskap.

– I böckerna finns inte några förebilder som kvinnor kan använda sig av för att spegla sig själva. Det återspeglar att det finns så få kvinnliga chefer. När och om de blir fler så kanske utbudet ökar.

Managementlitteraturen omsätter runt 50 miljoner kronor i Sverige i år. Sju av tio läsare är män, uppskattar Bertil Ekerlid, förläggare på Ekerlids förlag.

– Det avspeglar väl fördelningen av män och kvinnor i chefsposition. Böckerna riktar sig främst till mellanchefer, säger han.

Staffan Furusten, som är forskare på Handelshögskolan i Stockholm och som doktorerat i ämnet managementlitteratur, tycker att författarna ofta formulerar sig med attribut som ses som typiskt manliga.

– Det handlar ofta om en stark ledare som går före och pekar med hela handen, det är arketypen för en stark man, säger han.
Bokgenren säljer bra, understryker Staffan Furusten.

Men han är inte säker på att alla bokköpare faktiskt också läser den så noga. Många köper en av de senaste utgåvorna, läser baksidestexten och skummar förordet men inte mycket mer.

– Många köper nog mest för att kunna hänga med i snacket. Böckerna fungerar som uppslagsverk för gällande trender, säger Staffan Furusten.

En typ av läsare är affärsmannen som köper en pocket på flygplatsen. En annan är studenter i slutet av sin utbildning, tror Staffan Furusten.

– De läser för att förbättra sina chanser att göra karriär. Om jag ser till mina elever på Handelshögskolan så tror jag att män och kvinnor läser den här typen av facklitteratur ungefär lika mycket.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF