Därför är konsult världens äldsta yrke
Konsulten toppar listan över världens äldsta yrken och har format historien i det fördolda sedan urminnes tider. Vad vore Moses utan sin strategiska managementkonsult Aron?
Den moderna konsulten födde Fredrick Winslow Taylor fram vid förra sekelskiftet. Med sin vetenskapliga arbetsdelning intog han ett nytt perspektiv och förändrade industrin för all framtid.
Det är inte den kolskyfflande gruvarbetaren som bäst vet hur spaden ska sättas i kolhögen, tänkte Taylor. Genom vetenskapliga studier kan arbetsmetoden optimeras och de övriga arbetarna koordineras. Toppstyrning, effektivitet och ekonomisk tillväxt blev ledord i framgångssagan.
Bankerna var inte sena att ta del av de nya insikterna. I stället för att fokusera på produktion, som i Taylors modell, var inriktningen på strategi.
Strategisk rådgivning växte och blev ett eget fält. Under 1960-talet nådde den unga branschen sin kulmen med firmor som BCG och McKinsey i topp.
Snart började konsulterna gå med breda axelvaddar och pianoslipsar runt halsen. 1980-talet var här. Effektiva organisationer kräver effektiva organisationssystem. Den nya datatekiken skapade förutsättningar för detta och it-konsulterna badade i uppdrag.
Sedan kom det något mörkare 1990-talet med lågkonjunktur och nedskärningar på agendan. Internutveckling och mellanchefer rationaliserades bort. När dessa tjänster sedan behövdes tog man in konsulter. En trend som håller i sig än i dag.
Konsulternas arbetsätt är ständigt under förändring. Att presentera en supersmart lösning för en imponerad och förvånad chef, för att sedan skaka hand och tacka för kaffet går dock inte längre hem hos kunden. Det gäller att redan under arbetsprocessen förankra de skräddarsydda lösningarna och få klienterna att bli mer delaktiga i processen. Delaktighet och ägarskap är viktiga ledord för den moderna konsulten i dag.
Så ser konsultens historia ut i korta drag för de senaste hundra åren. Men konsulten är mycket äldre än så. Går vi tillbaka 4 000 år berättar gamla skrifter om managementkonsulten Aron, som bistod sin bror Moses med diverse exitstrategier.
2 500 år senare dyker militärstrategen Sun Tzu upp.
”Kan du föreställa dig vad jag skulle kunna göra om jag skulle göra allt jag kunde” frågar Sun Tzu i verket Krigskonst. En fråga som fortfarande är högst relevant för alla med intresse för affärsutveckling.
Hoppar vi fram till vår tideräknings vagga gestaltar sig Jesus med sitt strategiska konsultteam om tolv apostlar. Få konsulter har lyckats så bra när det gäller att bygga en historia kring ett varumärke.
Niccolò Machiavelli, hyllad managementkonsult, författare och filosof skriver så här i kioskvältaren Fursten från 1532:
”Människor väljer nästan alltid den väg som andra tagit och tar efter det andra har gjort. Men eftersom man aldrig kan gå i andras spår eller vara lika duglig som sina förebilder, bör en vis man alltid slå in på de vägar som stora män valt och efterlikna de främsta bland dem.”
Det är just det som är nyckeln med taylorismen. Basera framgång på vetenskap och lär av dina misstag. Men lär dig framför allt av historien.
Jonas Melzer
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.